Pages

Kembara TSM

Sebahagian dari siri jelajah TSM ke serata pelusuk hutan.

Segar

Air segar yang masih boleh diperolehi secara percuma oleh semua orang

Paya Bakau Larut-Matang

Sebahagian dari usaha konservasi pemuliharaan hutan paya bakau di Kuala Sepetang. Terdapat berbagai jenis pokok herba di sini.

Hijau

Kehijauan hutan hujan tropika di negara kita harus dipelihara

Semulajadi

Pemandangan alam semulajadi di tepi kali

Friday, January 18, 2013

E-Cig di Program Bualbicara TV

Pagi ini saya dapat maklumat dari seorang sahabat mengatakan topik tentang e-cig dibincangkan dalam program bualbicara di TV. Saya tak sempat mengikutinya, tapi dari apa yang saya diberitahu, kerajaan telah menguatkuasakan akta e-cig sebagai barang dagangan yang perlu didaftarkan sebagai produk nikotin.

Kemungkinan selepas ini harganya mungkin naik kerana kerajaan bakal mengenakan cukai import atau cukai tembakau terhadap pengimport e-cig.

Apa yang saya nak nyatakan di sini, bukan tentang tindakan kerajaan itu tetapi maklumbalas dari pengguna. Saya meneroka ke laman Facebook penyiar program bualbicara tersebut dan dari sana saya sempat membaca berpuluh-puluh komen dari peminat. Jika hendak membaca seluruh komen, saya mungkin perlukan masa hingga tengahari. 

Pelbagai respon dari pembaca, ada yang setuju, ada yang tidak dan ada juga yang minta rokok diharamkan terus. 

Ada suatu komen dari penggemar e-cig yang mencabar supaya buktikan e-cig boleh menyebabkan kanser. Katanya, kebanyakan pesakit yang dibawa ke hospital disebabkan rokok tembakau, bukan e-cig.

Orang sebegini bercakap tanpa ilmu. Kanser mengambil masa bertahun-tahun malah berpuluh tahun sebelum ia dapat dikesan. E-cig baru setahun-dua diperkenalkan di negara ini. Kalau ada pengguna e-cig tegar, ia belum diberi masa yang cukup untuk sel kanser membina sel-selnya.

Dalam artikel-artiekl terdahulu, kami ada menulis tentang bagaimana penyakit menyerang manusia. Penyakit tidak datang secara mengejut. Ia memerlukan tindakbalas yang bersesuaian (chained-reaction) yang dapat membantu memangkinkan tindakbalas positif penyakit terhadap tubuh sedikit demi sedikit. Ia sama seperti mana tubuh manusia membesar dari kanak-kanak menjadi dewasa dengan hanya makan dan minum. Setiap sel diatur sehingga menjadi tubuh yang baru dalam masa bertahun-tahun lamanya.

Kami di TSM sangat bersetuju jika semua jenis produk tembakau, rokok atau e-cig diharamkan terus dari dijual di negara ini. Ini cara yang paling selamat, tapi bakal membuatkan perokok-² tegar mengalami depresi dan tidak senang duduk.

Labels