Pages

Monday, March 18, 2013

Tiada Kolagen Dalam Rumpai Laut

Apa yang anda akan baca di bawah ini mungkin akan mengejutkan. Malah mungkin ada yang tidak mahu menerima kenyataan. Realiti kadangkala sememangnya pahit untuk ditelan. Tetapi inilah pendirian TSM sejak dari dulu lagi. Meskipun kami menerima bantahan dan kecaman dari pelbagai pihak, kami tetap degan pendirian kami. Kebenaran tetap akan kami dedahkan. Contohnya dalam isu rokok, detox rendam kaki, gelang magnet, rokok elektronik dan sebagainya. Sesungguhnya kebenaran itu berada pada kedudukannya yang tersendiri dan tidak akan mampu digugat oleh apa-apapun. Dalam membongkar kebenaran, kami tidak akan menyebelahi kepentingan mana-mana pihak. Baik atau buruk, ia perlu didedahkan agar semua orang tahu.

Kolagen adalah sejenis protein. Terdapat lebih 25 jenis kolagen yang terhasil secara semulajadi di dalam tubuh manusia. Ia membentuk 30% dari jumlah protein dalam tubuh manusia. Tidak dinafikan ia sangat penting untuk tubuh. Ia berfungsi seperti gam pelekat yang melekatkan seluruh bahagian tubuh kita. Seringkali kolagen dikaitkan dengan kesihatan kulit. Ia membantu melambatkan proses penuaan. Bukan membuatkan kulit yang berkedut kembali tegang. Kenyataan ini sepatutnya diambil perhatian. 

Bagaimanapun, apabila usia semakin meningkat, degradasi kolagen akan berlaku dan akhirnya menimbulkan kedutan. Oleh sebab itu, ramai pakar kesihatan kulit menasihatkan supaya mengambil langkah untuk merangsang pengeluaran kolagen. Ia dapat memperlahankan proses kedutan. Salah satu caranya ialah mengambil makanan yang tinggi khasiat menghasilkan kolagen di dalam tubuh. Itu tidak bermakna makanan itu 'mengandungi' kolagen.

Rumpai laut yang mendapat sambutan hangat di pasaran hari ini ialah jenis agar yang diekstrak dari spesis Eucheuma Gelidium. Ia sebenarnya sudah lama digunakan dalam masakan terutama untuk membuat kueh agar-agar.

Hari ini, disebabkan penyebaran kononnya ia mengandungi kolagen, ia semakin mendesak orang ramai untuk mendapatkannya malah harganya kini meningkat.

Ia mendapat sambutan di kalangan mereka yang inginkan kulit kelihatan cantik dan licin terutamanya golongan wanita. Seperti biasa masyarakat mudah tertipu dengan apa saja iklan menggunakan teori saintifik yang cuba mengelirukan pengguna. Pencarian TSM tidak menemui apa-apa maklumat tentang kandungan "kolagen" di dalam rumpai laut. Setakat ini tiada kajian saintifik yang mendapati rumpai laut mengandungi kolagen. Malah zat-zat yang membantu menghasilkan kolagen yang banyak boleh ditemui dalam vitamin C seperti buah-buahan citrus, bukan dalam rumpai laut. Buah-buahan itu sendiri tidak mengandungi kolagen. Agak pelik bagaimana mereka boleh mendakwa rumpai laut adalah sumber kolagen terbaik?

Kolagen tidak hadir begitu saja. Dakwaan yang mengatakan adanya 'kolagen mentah' dalam rumpai laut adalah salah. Apatah lagi yang mendakwa 'ibu kolagen'. Tiada kolagen yang didapati dalam bentuk mentah.  Orang Jepun yang mula-mula menemui makanan rumpai laut hanya menjadikan ia sebagai sayur-sayuran dan salad dalam hidangan mereka. Jepun tidak memiliki tanah yang luas untuk penanaman, maka mereka beralih kepada sumber lautan.

Iklan-iklan di laman-laman web penjual rumpai laut yang membezakan gambar pengguna sebelum dan selepas jelas menunjukkan dua situasi yang berbeza. Gambar 'SEBELUM' diambil dengan 'cameraphone' dalam keadaan kurang cahaya (underexposure) menyebabkan wajah kelihatan gelap dan kusam manakala gambar 'SELEPAS' pula diambil dalam keadaan cahaya terang (overexposure) menjadikan wajah kelihatan cerah 'berseri'. Ia tidak memerlukan manipulasi digital menggunakan perisian Adobe Photoshop, hanya olahan cahaya sekitar. Ini jelas suatu bentuk penipuan. Bagi TSM dan mereka yang tahu teknik dalam fotografi, ia tentu mudah untuk dijelaskan.

Penghaslilan Produk

Rumpai laut digunakan untuk menghasilkan tiga hydrocolloids iaitu agar, alginat dan carrageenan. Hydrocolloids ialah bahan yang larut dalam air untuk memberikan kelikatan, membentuk gel, untuk menstabilkan produk seperti ais krim (ia menghalang pembentukan kristal supaya ais boleh kekalkan tekstur licin).

Produk kosmetik seperti krim dan losyen kadang-kadang melabelkan kandungan "ekstrak marin", "ekstrak alga", "ekstrak rumpai laut" malah ada yang lebih berani melabelkannya sebagai "marine collagen". Ini mungkin menunjukkan ia mengandungi salah satu hydrocolloids yang diekstrak dari rumpai laut. Alginat dan carrageenan boleh meningkatkan sifat-sifat pengekalan lembapan pada kulit. Yang jelas, ia tidak boleh membuatkan wajah anda kembali remaja setelah kulit anda berkedut. Malah kajian terhadap beberapa spesies rumpai laut kelp, wakame dan nori mendapati ia baik untuk merawat kanser dan thyroid, bukan untuk awet muda.

Hari ini, sudah ada pengusaha produk minuman mendakwa minuman mereka mengandungi kolagen...inilah salah satu perkara yang paling melucukan yang pernah di dengar di abad ini. Ia juga mungkin penipuan terbesar abad ini. Pihak berkuasa sepatutnya lebih tegas dalam menguatkuasakan akta pelabelan produk makanan dan minuman.

Jika anda ingin terus menggunakannya, anda boleh teruskan. Sekurang-kurangnya kulit anda sentiasa kekal lembap dan anda dapat khasiat seperti makan sayur-sayuran. Cuma anda membelanjakan wang yang lebih untuk mendapatkan khasiat sayur-sayuran sedangkan orang lain hanya membelanjakan beberapa ringgit untuk membeli sayuran di pasar.  

Dari Mana Untuk Dapatkan Kolagen


Kolagen tidak boleh didapati begitu saja. Anda tidak boleh mendakwa anda mendapat kolagen dengan memakan 'kolagen'. Ia tidak semudah itu. Jika ada orang mendakwa sedemikian, dia mungkin berjenaka atau dia tidak pernah belajar ilmu biologi.

Dakwaan tentang kolagen mentah, kolagen asli atau ibu kolagen dari rumpai laut sebenarnya tidak berasas. Ia sesuatu yang diada-adakan.Orang yang tidak tahu apa-apa tentu mudah diperdaya. Tambahan pula terdapatnya iklan syarikat TM menunjukkan seorang pengusaha rumpai laut yang berjaya di TV. Ia mungkin sedikit sebanyak telah mempengaruhi pemikiran pengguna bahawa "rumpai laut suatu produk yang bagus dan mendapat sambutan luarbiasa sehingga ke luar negara."

Sebenarnya tiada apa yang ajaib tentang rumpai laut. Walaupun ia mengandungi nutrien dan faedah kesihatan, terdapat banyak lagi produk lain dari daratan yang sama atau dapat menandingi khasiatnya.

Kolagen dihasilkan dari dalam tubuh kita. Ia tidak boleh didapati dari luar. Untuk memastikan tubuh kita menghasilkan kolagen, kita perlu mengambil makanan-makanan yang boleh membantu penghasilan kolagen secara semulajadi. Makanan yang boleh membantu penghasilan kolagen ialah sumber vitamin C seperti buah-buahan citrus, sayur-sayuran, tomato, keju, soya, asid amino, ikan dan telur.

Ingat Cantik, ingat vitamin C.

*Artikel telah dikemaskini. 

- Artikel oleh The Secret Medicines

Anda Suka Artikel Ini...?

Get Free Email Updates Daily!

Follow us!

182 comments:

THank you for the info..but again pilihan dan kuasa membeli adalah di tangan kita sendiri..
tepuk dada tanya selera..and I consider this is valid bila JKM confirm this claim..

maaf.. boleh saya tau dari sumber mana anda katakan bahawa rumpai laut tidak menyumbang apa2 dalam pembentukan kolagen? sy ada membuat bbrp pencarian dalam web untuk mengesahkan hal ini.. dan rata2 mengatakan rumpai laut mengandungi bbrp sumber vitamin di dlmnya. oprah winfrey blog juga ada menulis tentang kebaikan rumpai laut ini..

why why why baru tahu ?
betul ke fakta ni ??

TSM nie sapa ea?JKM ke?Saintis yg di iktiraf ke?or..

Ramai orang bercakap pasal Rumpai Laut. Bermacam macam andaian tentangnya, namun tidak mengapa..asalkan ada perubahan pada kesihatan, sudah cukup baik. Ini bermakna kajian mereka belum menyeluruh.Mesti ada sesuatu dalam rumpai laut yang mereka tidak temui...keajaiban..hikhik

Zarraen knp pula ubah ayat ckp 'menyumbang kpd pembentukan kolagen' ? sejak dari mula lagi TSM kata rumpai laut tiada kolagen dan rumpai laut itu ialah rumpai laut. ia bkn kolagen. kolagen ialah kolagen. kolagen bkn rumpai laut. ramai yg dakwa kolagen asli, marine kolagen, pure marine collagen dan sbgnya. padahal ia hanya rumpai laut. ramai yg tak faham apa yg kami tulis. perlukah kami ulang seribu kali mengatakan bahawa "tiada kolagen dlm rump[ai laut" dan "rumpai laut bkn kolagen?

Shao Ran TSM adalah beberapa individu dan aktivis yg prihatin tentang pemakanan dan ubat-ubatan moden.

whr u find this? do u have any black n white or certified to verify this statement? kindly advise

Beberapa bulan lepas sepupu saya yang berasal dari Semporna (tempat asal datangnya rumapi ini) berkata bahawa ramai sudah berubah wajah jadi tegang dan kusam hilang. Saya kurang yakin tetapi bila saya balik Kelantan baru-baru ini seorang kenalan perempuan berkata bahawa wajahnya tegang dan licin kerana mengamalkan permakanan rumpai laut.Dia yang memulai cerita dan ternyata dari segi rupa memang berbeza. Samada ia mengandungi kolegen atau tidak yang penting perubahan yang amat ketara pada dirinya. Dari apa yang saya temui dari hasil kajian yang saya buat pada akhir tahun 1990an memang agar-agar di gunakan di negara Barat untuk kegunaan perubatan dan kosmetik dan negara Filipina pada masa itu pengekspot terbesar carragenan (nama saintifik bagi agar-agar yang sudah jadi debu). Sesungguhnya badan anda yang mengguna dan badan anda yang akan tahu khasiatnya asal saja tidak ada kesan negatif.Selamat mencuba...

Jangan kata gambar pengguna sebelum n selepas menggunakan teknik camera... memang ada perubahan setelah penggunaan rumpai laut ni. Jgn membenarkan statement anda dengan memfitnah ok???? Apa kata anda try dulu baru menulis...

ni smua provokasi jak . . cuba dulu la baru taw bkesan atau tidak . . . bagi sapa yg sudah cuba, pasti hasilnya positif. . .

Ya benar sama sekali.....ada kajian pelajar PhD juga mengesahkan tiada kollagen di dlm rumpai laut..

statement ni kluar sbb, sblm ni lau nak kollagen, kena bli produk yg mahal, bru dpt, tp bila da kuar produk murah yg sama, trus kluar statement mngatakan yang ni x da. btul x? hehe ni sume provokasi spaya x bli produk yg murah, nak yg mahal jg..dunia2, aktivis yg x der taraf..sorry, lau trasa, btul ler pa yg gua ckp...ini sume POYO!! hahaha

semuanya betul... rumpai laut byk mineral dan protein...rumpai laut is rumpai laut.....

sorg lagi keluar statement typical. Lan Si Luu, fyi, TSM tak jual apa-apa produk. TSM tak peduli nak beli yg mahal atau yg murah, itu masing-2 punya duit. TSM tak mau campur pasal bisnes dan dunia persaingan korang . TSM takde kena mengena langsung.

pada mulanya, tulisan tentang seaweed ni ditanya oleh seorang pembaca di http://thesecretmedicines.blogspot.com/2013/03/merbahaya-dadah-statin-kesan-sampingan.html maka TSM rasa bertanggungjawab utk menjawab pertanyaannya. bkn pasal benda ni tgh hot. yg bagi hot ialah pengunjung. hari ini saja topik kolagen menerima hampir 20,000 pelawat. pecah rekod

TSM mmg makan seaweed dari semasa ke semasa...tapi TSM makan mentah, lebih byk khasiat. bkn dimasak sampai mendidih. kadang-2 makan sushi nori. jgn kata TSM benci kpd seaweed. tapi maklumat yg salah perlu diperbetulkan. iaitu rumpai laut bukannya kolagen

najwa sukar kalau awak ada bukti saintifik mengatakan kolagen terkandung dlm seaweed, sila tunjukkan kpd kami. seeloknya, awak study dulu apa dia seaweed dan apa yg terkandng dlm seaweed. rumpai laut ada hampir 10 ribu jenis di dunia ini dan terbahagi kpd 3 kategori iaitu yg berwarna hijau, merah dan coklat perang. bkn semua dari 10 ribu itu pernah dibuat kajian tapi setakat ini belum ada kajian yg menemui kolagen dlm rumpai laut. mmg la takde paper sbb tak jumpa. kalau dah jumpa baru ada paper. itu la dinamakan kajian.

kalau saintis belum jumpa spesis haiwan terbaru, bolehkah saintis tu keluarkan black n white kata "hanya ini saja spesis haiwan yg ada di bumi dan tiada lagi spesies lain yg boleh ditemui lagi". begitu la dgn seaweed. selagi tak jumpa kolagen, selagi itu tiada paper. masalahnya, belum ada paper yg mengatakan ada kolagen, sudah ada org mendakwa ada kolagen dlm rumpail laut. dari mana dpt info tu? siapa punya kajian? apa nama saintis tu

Ada klgen ka xda klgen ka,asal ada kbaikannya mkn aja lah..sya beli xmahal.di bwa rm20 ja sekg..hahaha

s7 sgt xda kolagen haha,sbb gf nak sgt mkn tu,sdgkan d pasar sni rm1 bole dpt yg mentah,yg kering rm5 1kg..huhu,org yg mkn ni n nampak hasil nya,sbb saranan penjual kologen,'mesti minum banyak air,sekurang2 2liter',sebenarnya air kosong tu yg mencantikkan serta memberi kesihatan pada badan..

Boleh tau darimana sebenarnya kolagen boleh di perolehi? adakah dari sumber ikan atau lain2, tq

hehehe... ada kolagen ke xda, yg penting ia mendatangkan kesan2 yg baik....tak mahal pun,baru RM10 saja utk 100gm,sy pun dah try rumpai laut ni..mmg bagus, byk kesan positif...bukan racun pun..hahhaha

This comment has been removed by the author.

biar betul nald j. kalau RM5kg saya mahu 100Kg. Boleh hantar KK ke? Di Semporna harga yang belum sampai ke daratan sudah lebih RM5/Kg. Bakali yg tak ori kot?

TSM tidak menidakkan khasiat yg ada pd rumpai laut.. cuma ditekankan bahawa tiada kolagen dlm rumpai tersebut...
walaupun tiada kolagen asalkan memberi kesan positif kepada kesihatan, tak salah kalau mengamalkannya selagi tidak memudaratkan

- sy pun tak berapa percaya dgn rumpai laut pada asalnya. Semakin lama makin byk produk2 kesihatan/kecantikan yg kita bole beli. Yg kononnya ada kolagen, gluthatione lah and benda2 lain yg ada benefit utk kita. Tp sbg iktiar utk merawat/memulih, sy ada try makan rumpai laut ni juga. Sy makan tp benefit nya mmg tak nampak kesan apa2 pada sy. Tp bila mak sy try mkn pula, alhamdullilah pnyakit saraf yg mak hadapi smakin pulih. Tak pulih spenuhnya tp better dari dulu. Mungkin effectnya tak sama pd setiap org. Sy da tk mkn kolagen ni lg tp sekali sekala ada juga buat masker utk wajah. Smooth la juga kulit ni. Akhir kata, sy tak boikot or pecaya 100% rumpai laut ni tp as long tak memudaratkn kita bole try. Hak memilih di tgn kita. Manfaatkn segala sumber yg allah beri sebaiknya. Tapi kalo ada pihak yg buat marketing melampau tntg produk ni rasanya kita bole fikir sndiri yg mana benar dan salah. Kalo nak tua, tua juga akhirnya dan kalo nak sakit, sakit juga akhirnya. allah swt sebaik2 perangcang ;)

Saya seorang pengusaha dan usahawan rumpai laut...

saya sendiri sokong yg rumpai laut tidak ada sebarang kolagen. Rumpai laut adalah sejenis sayur-sayuran asal dari laut. nak cakap tanam , rumpai laut bukan tanam kat tanah..pelik plak bunyinya...hehehee

Walaubagaimana pun rumpai laut adalah supplement pada badan manusia yg berkesan seakan-akan kita makan kolagen ( ulang sekali lagi , seakan-akan makan kolagen ). Rumpai laut antara makanan atau sayuran yg mempunyai khasiat dan manfaat yg banyak kerana mineral yang tinggi.

Bagi yang mengamalkan , ia terasa seakan-akan makan kolagen ( atau byk lah kawan2 ckp mcm kena botox atau makan kolagen...hehehehe)..so bermula lah cerita kolagen kali lah...klo tidak silap saya..hehehee...

mcm yg encik admin katakan.....rumpai laut tidak ada kolagen...

klo nak dapatkan vitamin C yg organik boleh lah makan buah oren hari2..klo nak dapatkan kecantikkan dan kesihatan dengan harga yg berpatutan silalah makan rumpai laut...boleh lah cuba..hehehehehe

Salam TSM.

Terima kasih atas pendedahan ini bagi mengelakkan salah faham yang berlaku selama ini di kalangan masyarakat.

Sebetulnya rumpai laut yang dirujuk sebagai sumber kolagen tidak berkesan secara langsung terhadap kulit jika dimakan sebagai supplement. Sebaliknya, kalau dimakan, ia berfungsi sebagai pencegah osteoporosis.

Collagen BERFUNGSI secara topikal (sapuan di atas kulit) kepada kawasan yg dikehendaki itupun dalam bentuk partikel yang halus. BUKAN dalam bentuk asalnya.

Juga, bioavailability collagen dari sumber tumbuhan tidak sama kesan dengan dari haiwan. Oleh itu kalau nak yang berkesan, dapatkan sumber collagen dari haiwan. Yang paling banyak sekali ialah dari sisik ikan.

(^__^)

sumber: http://www.raysahelian.com/collagen.html

Tapi rumpai laut ni byk kbaikn so mkn jela y pnting bl sy mkn sy tak semblit dah...

sorry out of topic tapi nak tsm buat kajian tentang kopi organo (dicampur dgn mushroom powder) yg byk org mengagung agung kan, saje nak tau kebaikan dan keburukan nya, thx

terima kasih kpd cik/puan Halijah Abdul Mutalib atas pengakuan yg jujur tentang seaweed meskipun beliau sendiri adalah seorang pengusaha seaweed. inilah yg kita mahukan. peniaga yg jujur dan tidak mengambil kesempatan di atas kebodohan org lain. mmg seaweed ada byk kebaikan dan faedah kesihatan, TSM tidak pernah menafikannya. tapi ada sebahagian org yg tidak mahu menerima kenyataan dan cuba menyalahkan kami atas keadaan yg sebenarnya mmg tiada kolagen di dlmnya. didoakan semoga cik/puan dimurahkan rezeki dan perniagaan cik/puan terus maju.

Lydie, secara ringkasnya, organo coffee berasal dari sejenis cendawan herba ganoderma. mushroom powder mungkin ditambah utk menambahkan rasa. apa saja jenis kopi, sebaiknya pilih kopi yg organik. bkn jenis campuran 3 in 1

Baru tau.. mak sy pn makan rumpai laut ni tp dia ckp xde beza apa2 pn sama je.. dia pakai kt muka, muka terasa mcm tegang n halus saje.. sy pecaya yg rumpai laut takde kolagen tp msti rmai yg akn menidakkan bende ni. 1 lg nk tnya yg produk utk mencerahkn kulit sume tu bgus ke?? Bole kasi info x cik?

This comment has been removed by the author.
This comment has been removed by the author.
This comment has been removed by the author.

time kasih sudi brkongsi maklumat
selaku pnjual produk kcntikan n kesihatan sya memerlukan info tuk d kongsi bersama cust supaya mereka lbh memahami fungsi bahan yg d gunakan dlm produk idaman msg2,,,

bagaimana pula dgn product ini


Aura White GlutaCollagen 400000mg

maybe boleh di umpil apa yg tersirat n tersurat

The collagen gelatin may be derived from the bones of animals or from seaweed sources.
Source: http://www.wisegeek.com/what-is-collagen-gelatin.htm

walaupun ada rakan saya meletak nama sebagai kolagen pada rumpai laut yang dijualnya, saya enggan menggunakan perkataan kolagen sewaktu menulis di fb dan blog, tetapi kemudian pengunjung-pengunjung semua asyik menyebut pmc , pmc saya kata apa dia pmc, seorang menjawab `pure marine collagen', saya kurang pasti sebenarnya kolagen atau pun tidak tetapi kerana ramai sangat menggelarnya kolagen saya pun gunalah nama kolagen -pmc-ibu kolagen. Kalau begitu saya setujulah kalah dikatakan rumpai laut ni mempunyai khasiat yang seakan khasiat kolagen, sebab memang ketara pun khasiatnya begitu, apabila saya makan secara konsisten, kulit muka jadi nampak cerah bersinar dan tegang, sakit sendi hilang, membuang lawas walaupun kesan detoks menghuru-harakan satu bada pada peringkat awal. Tak usalah nak susah hati sangat pasal nama, yang penting ia adalah tumbuhan yang dijadikan oleh Allah SWT sangat berkhasiat, apa yang terkandung di dalamnya yang membuatkan ia berkhasiat hanya Allah sahaja yang tahu. Bersyukurlah kita semua kerana dapat mengetahui rahsia itu kerana sekurang-kurangnya kita tak payah membeli kolagen yang mahal beratus-ratus ringgit untuk menjaga kesihatan, ramai sangat yang menjual sekarang ni, harganya dah semakin murah bukannya semakin mahal.

Setuju dengan comment rashidah

Setuju dgn akk Rashidah Ibrahim. Saya jga xtaw yg rumpai laut ni xda kolagen yg sbnrnya. Tp, aabila sye makan dan pakai rumpai laut ni, ianya seperti kita makan or pakai produk mahal Alhamdulillah, Allah menunjukkan kita khasiat rumpai laut ni(wlupun xda kolagen) yg seperti memakan or pakai produk mahal kesannya. Kulit muka alhamdulillah, terasa mcm awet muda, tegang lembut, jerawat mmg ssh nak tumbuh. Terasa bdn sihat dan bertenaga Alhamdulillah. Ayah mertua dan atuk memakannya jga alhamdulillah, sakit sendi mereka berandur pulih. Apa2pun semuanya dr Allah swt. Kita hanya mampu mencuba da berdoa agar kesihatan kita sentiasa baik. In shaa Allah, apa2pun semua terpulang drpd dri sndri.

utk TSM, penerangan anda amatlah membantu. sesuai sgt dgn pertanyaan sy. tapi sy lebih tertarik dgn jawapan yg sangat bernas dari Rashidah Ibrahim :) jika produk/makanan tambahan itu elok & memberi impak yg positif, tak salah kita amalkan. sy juga menjual rumpai laut ni kpd ahli keluarga & sahabat handai. family sy sendiri mengamalkan. Alhamdulillah semua dpt kesan yg positif. tidak kisah la tentang semua kenyataan bercanggah ttg kolagen, yg pastinya rumpai laut mmg telah diiktiraf oleh beberapa orang penyelidik di malaysia & luar negara tentang banyaknya khasiat pmc ni.

boleh rujuk : http://www.bloglepat.com/pengiktirafan-kajian-penyelidik-universiti-malaysia-sabah-mengenai-pure-marine-collagen-rumpai-laut-asli/

dan juga sini :) : http://www.dryseaweed.com/collagen_bm.cfm

mmg sy tidak memiliki fakta dan bukti untuk mensahihkan lagi adanya kolagen dalam rumpai laut kerana sy bukan pengkaji & penyelidik yg handal seperti TSM ni :) sekurangnya sy bertanya dan Alhamdulillah la TSM ni menjawab semua pertanyaan sy dengan bijaksana.. Alhamdulillah..

Terima kasih sekali lagi utk komen Puan Rashidah Ibrahim. salute utk beliau :) Dan kepada mereka yg ingin dapatkan makanan berkhasiat ni, boleh contact sy ye. harga pasti tidak mengecewakan. peace ;)

Assalamualaikum semua, lupa pula tadi nak beri salam. Tak sangka pula ada yang suka dengan ulasan saya. Terima kasih ya Najwa dan Baby. Sememang itu ulasan sebenar, ulasan jujur dari hati. Sejak mula makan hari itu, saya banyak tulis pasal rumpai laut ni di blog saya, berdasarkan pengalaman sendiri, ada satu tajuk diterjah oleh punyalah ramai pengunjung, banyaklah pula bertanya, macamlah saya ni perunding rumpai laut, saya sekadar boleh jawab berdasarkan pengalaman sendiri dan kawan-kawan yang makan. Tajuk paling top ialah mengenai panik dengan kesan awal ....kalau nak baca pengalaman ramai, lawatlah link di bawah...boleh juga kalau nak kongsi pengalaman di situ, apa-apa saja yang positif atau negatif. link ke tajuk berkenaan - http://idarashida.blogspot.com/2013/01/rumpai-laut-pmc-panik-dengan-kesan-awal.html

Assalamualaikum,
Saya sebenarnya tdk tahu apa fungsi rumpai laut ni, sebelum ni saya hanya baca di blog2 atau fb dealers yg menjual rumpai laut tp tidak pernah terlintas utk membeli atau mencuba. Sehingga suatu hari, 20/3/13 saya balik kpg, saya nampak adik saya menggunakan rumpai laut ni dgn menyapu di muka sbg masker. Sy bertanya kpd adik saya apa fungsi rumpai laut ini dan berapa lama sdh dia gunakan. Dia menjawab, hari ini adalah hari yg ketiga dia menggunakannya dan dia begitu teruja utk menggunakannya di sebabkan bestfriend dia yg hanya baru menggunakan 1 mggu menunjukkan perubahan yg ketara.
1. Melicin dan memutihkan kulit muka.
2. Menutup semula pori2 di muka terutamanya di keliling hidung.
3. Tidak sembelit
4. Muka nampak gebu.
5. Mengecutkan dan menghilangkan jerawat.

Mendengar keajaiban rumpai laut ini membuatkan saya teruja untuk menggunakannya. Di sebabkan keturajaan saya, ibu, adk lelaki, suami saya, adik ipar pun turut menggunakannya. Selain Masker saya gunakan di muka, kami makan rumpai laut yg telah di masak.

Hari ke3 saya menggunakan rumpai laut ini, ia memang menunjukkan hasil yg positif menampakkan perubahan. Dan kini hari yg ke5.. saya betul2 berpuas hati kerana menunjukkan perubahan yg amat ketara. Perubahan yg sama sprt di nyatakan 5 perkara diatas selain itu dgn secara x langsung... kesan2 selulit yg byk di bhgian perut dan pinggang selepas bersalin, telah berkuranggan dan semakin halus padahal sebelum ini ia amat kasar bila saya sapu atau pegang.

Kalau mmg betul rumpai laut ini tdk mempunyai cologen sprt kenyataan di atas, its ok.. sekadar ilmu utk di kongsi. tp pada saya ia seolah2 cologen asli/ mentah.

Dan di sebabkan keturajaan kerana hasil.yg memuaskan. Saya beli rumpai laut ini 8 kilo sbg stok memandangkan harga yg teramat murah. Saya lupakan terus niat sebelum utk membeli SNE dan Aura White.

Tidak salah rasanya jika mengamalkan pemakanan yg sama khasiatnya tp jauh perbezaan dari segi harga.

Oh ya. Saya makan PMC untuk gastric saya. So far so gooddddddd.

rumpai memang x de collagen tapi rumpai laut adalah sumber 'hyaluronic acids' (HA) di mana fungsinya adalah seperti artikel di bawah:

Hyaluronic Acid – Function, Benefits, Deficiency Symptoms, Food Sources
5

Other name: Hyaluronan

Hyaluronic acid is an important substance found in many connective tissues in the body, including the joints, skin, and eyes. It is also found in blood vessels and the umbilical cord. About half of all the Hyaluronic Acid (HA) found in the body is in the skin. Unfortunately, as we age, the body begins to produce less and less hyaluronic acid while the cumulative environmental impact of radiation, chemicals, poor nutrition and other hazards continue to take their toll.

Hyaluronic Acid Function in the Body:

One of the important characteristics of HA is its ability to retain water, which contributes significantly to the skin maintaining a youthful appearance.
HA is required for healthy cartilage formation and is important for retaining water in cartilage.

Hyaluronic Acid Deficiency Symptoms: A deficiency of HA is thought to contribute to premature aging and diseases in the joints.

Hyaluronic Acids Food Sources: Rooster combs are considered to contain the most potent variety of HA and are administered via injections. Other source is; SEAWEED.


Hyaluronic Acid Benefits:

Hyaluronic Acid is considered to be an alternative treatment for those who want to delay knee replacement surgery or for those who cannot tolerate anti-inflammatory and pain medications commonly used with osteoarthritis.
Hyaluronic Acid support collagen (the glue of connective tissue that holds its structure together and maintain its elasticity) production and is critical for maintaining moisture in the skin cells and between cells.
Hyaluronic Acid can also help minimize dryness, itching and burning of the skin. It offers a perfect environment for the production of new cells and healing after skin peeling.
Hyaluronic acid plays a role in helping to ensure the proper levels of white cell production in the cells.
Hyaluronic acid help increased hair growth.

kenapa ye ada saya tgk makcik2 kat rumah sy komited makan pmc ni bukan main suka sakit lutut dah hilang,sakit sendi hilang,,,suka betul dierang amalkan pmc,y paling saya terkejut muka tegang semacam,entahla klu la rumpai laut ni xde collagen seperti yg u kata mungkin ianya bgus utk kesihatan ....tp sy musykil blog u byk jugak complain barang orang lain.....bimbang juga jatuh fitnah,menjejasskan periuk nasik orang ,,,di akhirat u yang menangung emmmm ok jangan sentap i just say ape yg betul je...rumpai laut ni klu ikutkan masih dlm kajian kerajaan ,,,mungkin ianya bila di pki tegang je semacam ,,,ada sesetengha org mengaakan ada collagen ..Wallahualam

nmpaknya masih byk lagi komen² yg berkisar ttg mempertahankan khasiat rumpai laut (setengah org menganggapnya kolagen). mereka masih confuse dan tak faham apa yg TSM tulis. TSM tulis ttg rumpai laut tidak mengandungi kolagen, bkn rumpai laut tiada faedah perubatan.

TSM akan bongkar apa saja produk yg cuba menipu, mengelirukan pengguna demi mengaut keuntungan tak kira produk itu milik siapa sama ada mereka itu org Islam bangsa Melayu, cina, india, apa saja. TSM bukan diwujudkan utk tujuan perniagaan. TSM diwujudkan utk menyedarkan masyarakat agar tidak mudah tertipu lagi dan menjadi pengguna yg bijak sepertimana pengguna di negara-negara Barat dan Eropah, kesatuan pengguna mereka amat berkuasa, mereka pengguna yg berinformasi, mereka mendorong pengeluar utk menghasilkan barangan yg baik dan berkualiti sahaja. barangan yg palsu dan tidak berkualiti tidak mendapat tmpt di pasaran. apa saja tuduhan yg dilemparkan kpd kami, fitnah atau sebagainya, ia tidak sedikitpun melemahkan semangat kami sebaliknya semangat kami semakin kuat utk terus membongkar penipuan-penipuan yg berlaku. Kami tidak takut kerana kami ada bukti.

Assalam n salam sejahtera semua... Saya merupakan pelajar pasca yg mengkaji ttg industri rumpai laut, dan telah terlibat dlm penyelidikan rumpai laut ini lebih 10 tahun, bermula dr tahun 2002 sehingga la sekarang. Setau saya, sejak kami promote rumpai laut ni (locally n internationally) tidak pula kami claim yg rumpai laut ni ada collagen. It's just that rumpai laut ni kaya dengan nutrient yg baik utk badan... zink, protein, magnesium, iron, calcium, potassium and sodium.

Umumnya, rumpai laut yg dikultur di Sabah ni, ada dua jenis kappaphycus alvarezii (eucheuma cottonii) dan juga eucheuma denticulatum (eucheuma spinosum). dan yg paling byk digunakan dalam industri makanan, perubatan, produk kecantikan adalah kappaphycus alvarezii. Fungsi utama rumpai laut adalah sebagai binder, emulsifier, dan stabilizer sbb kandungan karagenannya tu. So, every single thing yg kt makan, pakai, even makanan haiwan pun mengandungi karageenan. Since potensinya baik utk industri n ekonomi especially for hardcore poor people, kerajaan ambil inisiatif utk pilih rumpai laut sbg salah satu projek berimpak tinggi.

Masalahnya sekarang, ramai yg tersilap fakta ttg rumpai laut dan ada yg terus menjatuhkan hukuman yang rumpai laut ni tidak betul or tipu... which is disappointment for us yang berusaha memastikan industri ini sustain. Yang malangnya ada yang menyalahgunakan fakta ttg rumpai laut, tidak kurang yang menipu utk mengaut keuntungan dengan menyalahgunakan fakta.

Penggunaan istilah 'ibu kolagen', I think itu hanya untuk tujuan promosi... So, kt jangan la terus judge negatif ttg benda ni. I know rumpai laut tidak ada kolagen, tp bila ada org datang pada saya and promote ttg kolagen rumpai laut, saya just senyum sahaja and pelan2 sy akan betulkan fakta. Bukannya terus claim yg org tu tipu...

Its good la sbb penulis membuat kajian terperinci mengenai rumpai laut, bertambah knowledge kan... :) tp mgkn ada yg penulis sampaikan tu menyinggung perasaan pembaca... at first, sy baca pun ada rasa sedikit tersinggung sbb sy sudah berada dalam industri ni, agak lama.

So, bagi yg ingin teruskan mengambil 'kolagen' ni tidak salah, itu hak masing2 dan penulis juga punya hak utk berkongsi maklumat yg diperolehi. Indirectly sy juga suka untuk berkongsi ttg rumpai laut ni, that's why la sy komen.

TSM,saya berterima kasih atas perkongsiaan maklumat.ramai juga yg xperxaya.sebenarnya mereka x faham apa yg TSM maksudkan..biarkan jea.
Saya nk tnaya juga tentang shaklee yang di katakan menggunakan bhn semulajadi .tolong buatka reseach yer.acctually saya pengedar.saya nk sebarkan info yg betul tntg brg yg saya jual.xnk la tipu2

saya setuju dengan rahma..

kalau kita nak sampaikan sesuatu yang baik harus dengan cara yang baik. guna bahasa yang agak lembut supaya mudah diterima. mungkin cara bahasa dan penulisan penulis yang menyebabkan seolah ramai yang tidak dapat menerimanya walaupun penulis tidak menyatakan bahawa rumpai laut tiada kebaikan cuma ianya tiada kolegen.

saya juga pengguna rumpai laut.. memang mendapat kesan yang amat ketara walaupun baru menggunakannya. rakan2 tegur perubahan kulit saya. alhamdulillah..

terima kasih kepada penulis yang telah berkongsi info dan membuka minda pembaca dan pengguna rumpai laut. selagi ianya tidak memudaratkan dan mempunyai kebaikan tidak salah kalau kita terus menggunakannya.

Sharing is caring.. :)

sblm menuduh TSM menulis dgn cara yg kasar , baca dulu komen² dari pembaca. lihat siapa sebenarnya yg menggunakan bahasa kasar.

This comment has been removed by a blog administrator.

walau bagus mcm mana pun rumpai laut tu tetap ada kesan negatif jugak. cuba kaji baik2? Saya ada terbaca jika kita mkn rumpai laut nie ini secara berlebihan penggamalnyer boleh mendapat keracunan iodin. org korea pun mkn seaweed time sambut birthday jer...

Saya tidak merasakan tulian TSM kasar....dia memberikan info yg baik berkaitan rumpai laut..... Dia bukannya kondem rumpai laut......ramai yg tidak faham akan tulisan TSM sebenarnya.....

Not sure about collagen but seaweeds contains antioxidant which is also good for health and may help in anti-aging factors. So why do you have to really look down on seaweeds. Seaweeds are actually considered healthy and nutritious. If there are many other food on land that are more nutritious than seaweeds then why so many experts are doing researches on seaweeds. Clearly because they contain much more goodness than we ever knew. And why would people do so much effort in developing products that contain seaweeds???? One of my lecturer has been doing research on seaweeds for years and went to overseas to do research on seaweeds. It has been proven that seaweeds has give value added quality in such products. Don't condemn seaweeds even if they don't have any collagen cause they still have many other goodness instead of "collagen". Just voicing out my opinion.

Memang betul rumpai laut tak ada kolagen, tapi banyak khasiat lain yang bermanfaat. Cuma yang saya perasan bila ada orang jual rumpai laut selalu suruh kita beli combo dengan vitamin C untuk kesan maksimum.

Salam,

Kepada TSM, as far as am concern, sy tiada pulak mention yg tulisan anda kasar... sy cuma mention "mgkn ada yg penulis sampaikan tu menyinggung perasaan pembaca"... sorry la if u feel offended.

In communication (tidak kira la melalui percakapan atau penulisan), klu nak message kt sampai dengan efektif, kt kena fikir dulu cara yg baik dan sesuai utk smpikan msg spy org tidak tesinggung or terasa. Kalau pembaca terasa, msg yg disampaikan akan berubah maksud, dan mungkin ada yg tersinggung...

Dlm komunikasi, sebelum menyampaikan msg, we hv to put our self into the audience's shoe... ambil kira semua sebab dan akibat. Klu ada pembaca yang bertentangan pendapat, hormat pendapat mereka dan berterima kasih (at least...), then they can except our opinion.

Biasa la, klu tulis blog ni tidak semua pembaca blh terima apa yg kt tulis... dan kita kena la berkompromi utk terima idea dan pendapat pembaca kt jg...

ANW, thanks again for the info.

masih byk lagi komen² yg tak faham apa yg kami tulis seolah-olah TSM 'condemn' rumpai laut. raanya elok la mereka ini pergi ke Facebook page TSM dan baca apa yg TSM tulis tentang rumpai laut. TSM pun makan rumpai laut. Taip The Secret Medicines dan sila Like. Terima kasih

Ambik wuduk n solat gerenti wajah berseri2 sampai kita mati. tak payah bayar ape2 pun. hati pun lapang. wajah cantik macam mana pun bila dah mati takde guna :)

Em good info, thanks TSM..sa jg akan tetap gunakan rumpai laut..bg sa blog TSM x la kasar pun, setuju sgt2..sekurang-kurangnya dia bg info yg da dikaji bkn main hentam..n thanks to rahma jg kerna mengesahkan yg rumpai laut ni mmg x kolagen..tp rumpai laut byk khasiat lain, so teruskan la menggunakan.. :-D

Setahu saya, rumpai laut mengandungi pelbagai garam mineral maka ia perlu diambil dlm kuantiti yg sedikit sahaja, seperti kita ambil vitamin. Tak boleh ambil berlebihan, kerana ada risiko merosakkan buah pinggang jika diambil berterusan tanpa rehat. Mungkin boleh makan selang 3 hari sekali..

Salam TSM, suami sye org sabah dn dia yg memperkenalkn rumpai laut ni pd sye. . .
Sye dn suami lebih suka dijadikan.kerabu, ulam atau campuran dlm.masakn kerana khasiat x hilang
Rasanya baru2 ni je ada yg mengatakan ianya ada kolagen sbb suami kata di sabah orang makan
sbg sayur yg byk.khasiat. . . Harga sebenar pn.lebih murah berbanding yg dijual sekarang

Jeragat pun semakin berkurangan...

This comment has been removed by a blog administrator.

ya mungkin mmg tiada kolagen dlm rumpai laut spt yg TSM nyatakn ttp oleh krn rumpai laut itu sendiri mpyi byk khasiat dr sg protein, mineral etc sbb tu kesan dr pengamalan pemakanan rumpai laut kpd ksihatan terutama utk ksihatan kulit mmg nampak jelas ketara. Justeru, bila TSM mgeluarkn knyataan "TIADA KOLAGEN DLM RUMPAI LAUT" rata2 pengamal rumpai laut mberikan knyataan maklum balas myatakn protes. Ttp, mmg x dinafikn oleh rata2 pgamal pemakann rumpai laut ini tmasuk sy dan juga mgkn sy fikir tmasuk TSM sdiri,pgamalan pmakann rumpai laut/pure marine collagen ni mmg sgt2 mnampakkn kesan yg baik & ketara bbnding pgunaan produk2 lain dipasaran. Plus dgn hrga murah & mudah didapati justeru itu pmintaanny mmg sgt tggi. So, sy hrp TSM jgn la berasa hati dgn maklum balas negetif/positif yg dilemparkn..dan terima kasih atas pkongsian info yg bguna ini..salam 1 Malaysia:)

Salam.. Saya setuju dgn artikel ni.. Rumpai laut bukan collagen tp membantu pembentukan collagen dlm badan. Saya rasa ramai yang tak memahami entry ini. Terima kasih TSM!

Betul kt kak rashidah Ibrahim n rahma. Lain kali klu nk tulis blog biar betul2. Ni tulis kasar sgt spi menyinggung perasaan pembaca dan cara penyampaian tak efektif. Bila kena hentam tahu plk marah. Macam tak menghargai sumber alam negara sendiri.

Artikel mengarut yg tak ada sumber rujukan serta takda bukti.tulis sesedap rasa aje.lg pun TSM ni sape?apa kredibiliti dia?atau adakah dia punya kredibiliti?melainkan seorang blogger yg baru nk up dgn sumber kartun dan kuat emosi.kesimpulannya,tulisan dia ni secara majoritinya tak boleh pakai

Admin hanya mengatakan bahawa tiada kollegen di dalam seaweed..itu sahaja..itu adalah sesuatu yang kita perlu terima.jika difikirkan jia psm itu adalah kolegen ,mengapa kita rebus sampai menggelegak..kolegen itu sifatnya seperti protien yang ikatan-ikatan molekulnya akan putus jika terdedah kepada haba..jika molekul-molekul ini terputus ikatannya maka secara automatiknya sifat sesuatu protien itu akan berubah..

Sape yg percaya ada kolagen dlm rumpai laut sila berikan links kepada 10-20 kajian saintifik oleh ahli marine biologist. Kalau takat refer kepada pengeluar produk mmg ler macam2 dia akan claim. Gunakan hak minda kita :)

mmg betol takde kolagen dalam rumpai laut. tapi ada sejenis substance nama dia fucoidan yang boleh promote fibroblast-populated collagen contraction by increasing the integrin alpha2beta1 expression on fibroblast surface. dlm bahasa yg mudah difahami fucoidan ni mmg boleh decrease skin thickness dan improve keanjalan (elasticity) kulit. Dalam bahasa yg lg mudah nak faham rumpai laut mmg ada anti aging efek wokei. tapi bukan itu aje, rumpai laut kaya dengan nutrisi dan salah satu sumber vitamin C yang baik selain buahan citrus, beta carotene, vitamin A, folate, calcium, dietary fibre dan bannyaaak lagi. saya dah lama gunakan rumpai laut sebelum benda ni jadi popular lagi dan saya pakai untuk rawat pesakit osteoporosis, iron deficiency anemia dan bnyakk lagi masalah berkaitan osteo dan darah. dan terbukti secara klinikal, saya ada blood test dan bmd report sebelum dan selepas rawatan. anti aging efek tu kira bonus.
untuk sesape yg dh consume mmg elok teroskan untuk dimasukkan dalam diet seharian. benda yg baik dan hasanah kenapa harus dihentikan? cuma pihak yg mengiklankan rumpai laut kene lebih bertanggungjawab dalam membuat claim.

baca dan fahamkan betul2 apa yang ingin di sampai kan oleh TSM.. dia tk cakap pon tk bagus pasal rumpai laut ni cuma femahaman orang ramai tentang apakah itu KOLEGEN ...kalau tak faham lagi google aje....peace no war...hihihi

saya merupakan pengemar makanan rumpai laut.. seaweed,spirulina.. dari dahulu lg saya menyukai makanan ini.. kalau pergi di negri lain.. pasti saya akan rindu balik Sabah.. kerana seaweed ini. dan beberapa tahun yang lalu kerajaan telah membuat kajian tentang makanan ini.. seperti di UMS. dan mengatakan seaweed ini memang banyak khasiat. keyakinan saya kepada makanan rumpai laut ini sangat tinggi. apatah lg.. memang dari dulu lg di negara barat dan Timur suda pun mengkaji tentang seaweed ini.
kalau di tanya tentang kulit dan kesihatan badan saya memang sehat dan kulit saya pun sentiasa licin halus dan jerawat pun takut nak tumbuh. sebelum di komesyelkan seaweed ini di malaysia.. sajak daridulu lg saya menggunakan seaweed ini untuk masker muka saya. licin memang licin.
Untuk TSM, Please la.. kalau nak bagi info tu jangan la over bagi penerangan Nagatif sngat. seoleh-oleh seaweed ini tak ada nilai dalam pemakanan. kalau ya pun tak ada Kologen, tulis la nilai khasiat dalam Rumpai laut tu. kalau pun nak Kupas sangat penipuan yang tersebar tapi bole tak cakap RUMPAI LAUT TIADA KANDUNGAN KOLOGEN TETAPI MEMPUNYI NILAI KHASIAT YANG SANGAT TINGGI KEPADA TUBUH BADAN MANUSIA. kan positif sikit.
walau apapun saya sentiasa makan seaweed dalam menu mingguan saya.. Tak ada racun pun..

Saya sangat muskil dengan BLOG ini.. siapakah antara pengkaji-pengkaji dalam blog ini.. nak tahu juga kan. Bole pangil Prof ke.. Saintis ke.. or hanya pengamal2 sahaja. Please la.. perkenalkan diri Ya..

walau pn tiada colagen dlm rumpai laut..tapi ia sangat berkhasiat..cuba dulu baru tau.bagi yg ada masalah sembelit ianya sangat sesuai..bnyk lg khasiatnya..

ni sebenar nye nk menjatuh kan org yg jual rumpai laut jer...cube nk ganggu periuk nasi org ea..fikir rasional cikit la...kalau x baik untuk kesihatan kenapa positif pd org??ntah pape jer...

Saya juga baru nak mencuba-cuba jadi pengedar seaweed setelah mencuba dalam sebulan dan terus nampak kesan...

kebetulan saya ada seorang rakan yang arif dalam bidang ini dan dia mmg ada jual kollagen dari ikan... dan dari dia juga lah saya dapat tau tentang tiada kollagen dalam seaweed...

pada mulanya saya tak boleh terima kenyataan rakan saya tu especially bila kaitan antara seaweed dan kollagen tu semakin galak diperkatakan... kemudian saya mula buat kajian... dan bertanya kepada rakan2 yang terlebih dahulu jual seaweed dari saya... boleh dikatakan semua supplier seaweed tersebut tak dapat membuktikan dalam seaweed ada kollagen...

now dari maklumat rakan saintis, rakan2 penjual seaweed yang lain, daripada pembacaan dalam internet saya percaya bahawa dalam seaweed mmg tiada kollagen tapi saya percaya seaweed boleh bantu penjanaan semula kollagen yang semakin hilang dalam badan bila usia semakin meningkat...

sebagai pengedar seaweed akhirnya saya mengambil keputusan utk tidak berada dalam situasi yang kontroversi atau yang boleh menimbulkan ketidakselesaan kepada pelanggan2 saya... oleh itu saya berusaha utk elak guna perkataan kollagen dan menggunakan perkataan seaweed... dan setelah membaca blog dan komen rakan2 seaweed yang lain sekarang ni saya dah ada satu idea... maksudnya kita boleh elak guna perkataan kollagen bila jual seaweed cuma dalam masa yang sama kita boleh lah bagitau kepada pelanggan2 kita yg kesannya sama macam kita makan kollagen... dengan harganya yang sangat2 murah berbanding kollagen sebenar tapi impak dan kesan yang amat hebat atau sekurang-kurangnya sama hebat dengan kollagen sebenar... maka tiada sebab utk mereka yang betul2 nak sihat dan nak merawat kesihatan mencuba dan amalkan... belum rasa baik cuba... dah cuba sekali pasti nak berkali-kali...

cuma di sini saya sebagai pengamal seaweed dan pengedar seaweed berasa amat tidak selesa... terasa seperti suatu penghinaan apabila ada statement tanpa usul periksa yang belum jatuh fitnah tentang part teknik pencahayaan dalam menunjukkan gambar perbezaan kulit muka antara sebelum dan selepas makan seaweed...

saya fikir penulis blog perlu minta maaf dan tarik semula kenyataan yang berunsur fitnah tersebut dan bersikap terbuka lah dalam memberi kenyataan yang lebih adil dan jujur kepada orang ramai... lagi pun pihak penulis blog pun tak dapat nak buktikan kredibiliti mereka utk memberikan kenyataan secara professional...

Setuju sgt dgn hujah seaweed kollagen...cara penyampaian Tsm ada unsur2 yg mnyebabkan org terasa hati especially ttg gmbar testimonial pguna seaweed tu..sbelum dan selepas seolah2 pnjual dan pguna ni menipu plk kesan2 tu smpi kena guna hp camera sblm dan slps tu gn camera yg exposure pnchayaan yg tgi la...tu yg org mrah tu..berhati2 la apabila mnulis d blog2 ni jgn smpi mnyakitkan hati org lain...

"ikutilah mereka yang tidak minta upah dari kamu dan mereka ialah orang-orang yang mendapat petunjuk"
Yaseen ayat 21.
Kita boleh faham bahawa kita ikutlah nabi dan Quran yang dibawanya. Di dalamnya ada petunjuk untuk semua.
Kita juga boleh faham bahawa orang-orang yang menjual barang tidaklah pasti mereka itu ikhlas untuk memberi kebaikan kepada orang lain. Barangkali mereka hanya fokus kepada wang yang mereka cari itu.

Marine Collage refer kepada sumber daripada Tulang-tulang ikan....
yes, seaweed juga mengandungi protein..semua tumbuhan ada protein... tapi protein adalah general...kolagen adalah spesifik...protein tumbuhan bukan jenis kolagen....

seaweed secara tradisional diguna sejak dulu untuk mengelakkan penyakit thyroid/ beguk di kalangan wanita terutamanya..kekurangn iodin.... seaweed sebagai sumber iodin..

Kata isMiQbal

Artikel ini betul . khususnya dari segi pemahaman tentang kolagen. Namun rumpai laut/rumpai air tawar/alga memang berkhasiat dan baik untuk kesihatan; sumber protein yang baik. Saya sendiri mengambil rumpai air tawar/alga hampir 18 tahun dan anak saya mengambil rumpai laut (dri Sabah) sejak umur 3 bulan; alhamdulillah sihat sentiasa walaupun tanpa suntikan imunisasi. Bagi pengguna/penjual rumpai laut TERUSKAN..., usah kecewa /marah terhadap artikel ini. Cuma saya kurang setuju dikatakan "ingat cantik , ingat Vitamin C".

kami dr kumpulan aktivis dan penulis blog ini ingin memohon maaf kpd sesiapa yg merasa tersinggung dgn gaya penulisan kami. Walaupun begitu, kami tetap tidak berganjak dgn pandangan kami ttg rumpai laut iaitu tiada kolagen ditemui dari rumpai laut. Apa yg kami dapati, kolagen bukan ditemui di dlm rumpai laut sebaliknya ia terdapat di dlm kaki ayam.

Assalamu'alaikum,
Penulis Blog mungkin benar dalam kenyataannya bahawa dalam rumpai laut tiada kolagen, Seaweed Kollagen juga mungkin benar dalam dakwaannya bahawa rumpai laut boleh merangsang tubuh untuk menjana collagen secara semula jadi.

Saya mencadangkan kepada penulis Blog buat kerja lebih sedikit supaya dapat mengemuka bukti secara saintifik sebelum sesuatu pandangan dikemukakan, dengan cara itu, ia tidak hanya menjadi suatu andaian semata-mata.

Kepada pemasar rumpai laut, anda juga sepatutnya mempunyai bukti secara saintifik terhadap dakwaan-dakwaan yang anda buat supaya ianya tidak menjadi suatu pembohongan.

Bagi saya, Pengusaha rumpai laut yang mencari rezki untuk menyara keluarga dengan menjual anugerah alam adalah suatu yang istimewa. Rumpai Laut adalah anugerah dari Allah Azzawajalla, manusia perlu berusaha untuk mengkaji dan meneliti tentang kelebihan anugerah ini.

Pada saya, sekurang-kurangnya Pemasar Rumpai Laut dapat juga membantu Pengusaha Rumpai Laut ketika mereka berusaha memasarkan anugerah Allah SWT itu.

TSM xwat salah dlm statement. Org lain lak yg bnyk emosi. TSM xde ckp pn seaweed xbaik. Just ckp xde collagen dlm seaweed. Tu pn pyh nk terima?. Tu kan kajian dorg. Xyh sebok2 nk bukti bgai. Puan pengusaha seaweed pn stju ngn admin. Pd pndgn saya, org yg mrh admin adalah org yg xde duit coz x mampu nk beli colla plus dan yg sewaktu dengannye.

Sekadar ingin tahu....seaweed ni bagus utk orang berpenyakit tyroid tak? tq

Tak kisahlah kalau tiada kolagen sekalipun..yg penting Rumpai Laut ni masih mempunyai khasiat yg tinggi baik untuk kesihatan. Nasihat buat TSM, kalau tulis blog tu elok2 sikit ye..guna bahasa yg boleh senangkan hati pembaca. Kalau tak better berhenti menulis blog. Minta dikutuk saja. "BUDI BAHASA BUDAYA KITA"

rasanya dah kuar nona pasal rumpai laut ni...dan dinyatakn tiada kajian yg menyatakan rumpai laut ni mengandungi kolagen... dan org yg mkn pun x berani clam rumpai laut ada collagen cuma dia kata mkn tu bdan sihat n kulit xda masalah...

actually,jika kita nk capai ssuatu bergantung pd kepercayaan diri kita, jika kita percaya ssuatu benda ini berhasil untuk menjadikan kita lebih baik.kita akan dapat.seperti cerita seorang pesakit dan doktor...pd sesiapa yg dah dengar lah.kan..so...jika makanan itu baik utk kita teruskan don't give up...

Mgkn benar rumpai laut ini tiada collagen tapi mgkn tumbuhan ini fungsinya boleh bantu menjana semula collagen yang semakin hilang dalam badan bila usia semakin meningkat...

Seperti fungsi tongkat ali...ianya bkn boleh terus memberi tenaga jika menjadi penggunanya tetapi dgn menggunakan tongkat ali...ada bahan2 di dalamnya mencetuskan pengeluaran hormon2 testosteron utk meningkatkan tenaga dlm badan.

Mgkn benar tiada kolagen dlm rumpai laut ni...tp mmg benar byk kebaikan yg ada di dalamnya kerana sy dan suami jg adalah pengguna rumpai laut ini (jenis putih tu jer, hehe)....

Bg sy rumpai laut jg bermacam2 jenis mcm rumput2 di bumi jgk. Tp rumpai laut yg dimakan sebagai supplement ni sy rasa jenis yg berlainan lah ngan seaweed yg dijadikan agar2 pencuci mulut tu...kan?? ngee..

saya setuju dengan ayat terakhir Abu Naim.

Saya juga kurang setuju dengan statement "Ingat Cantik, Ingat Vitamin C"

Bagi pengamal Vitamin C organik, memang nampak kulit muka cantik dll kesan baik kepada badan.

Tapi tak kurang juga dengan rumpai laut.

Walaupun TSM bukan blog jual produk, tapi statement tu buat TSM nampak macam menyokong penjual-penjual vitamin C organik (economically speaking la).

Lagi tinggi ilmu, sepatutnya lagi tinggi adab. Hatta kebenaran yang pahit sekalipun akan dapat disampaikan dengan berkesan tanpa menyinggung perasaan mana-mana pihak jika benarlah tinggi ilmu dan adabnya.

sangat setuju dengan rahma bout communication.

dan saya nak juga tanya kepada Noridah San: betul ke tak boleh ambil berterusan/hari-hari? perlu selang2, mungkin 3 hari sekali...mohon penjelasan.

This comment has been removed by the author.

TSM ckp td kolagen terhasil sendiri dr dlm badan dengan dengan sokongan pemakanan yang diambil kan,so rumpai laut niyh salah satu lah dr makanan yang diambil utk penghasilan kolagen dlm bdn..then sy slh seorg pengamal rumpai laut niyh dan mmg ada perubahan..mngkin ulasan yang dia tulis tu berdasarkan dr apa yg dia baca or dia dgr so try amalkan dlu baru taw mcm ner..tqvm :)

Maaf Mencelah...

Pada saya ada atau tidak kolagen dalam rumpai laut itu tak penting. Yang penting produk yang dihebahkan oleh pengusaha produk berasaskan rumpai laut tu berkesan sebagaimana yang didakwa :)

Assalamualaikum, maaf saya bukan la pengguna rumpai laut ini. Cuma apa yang saya nak bagitau daripada artikel ini, ambil yg positif dan buang yg negatif. Jika penggunaan rumpai laut baik untuk kesihatan, teruskan jela. Ramai yg komen yg menyata kesan positif dan kesan yg baik selepas mengamalkan pemakanan or penggunaan rumpai laut ini. So kesimpulannya, just pendapt je. Teruskan penggunaanya untuk kesihatan anda. Jangan berhenti selagi ianya tak merbahaya pada kesihatan. Saya pn ingin mencuba stelah membaca komen positif tentng rumpai laut ini. Apa2 pn selamat maju jaya.

Adakah produk Vitamin C penulis sudah tidak laku kerana Rumpai Laut.

Well just baca ayat yg terakhir oleh penulis
Ingat cantik ingat vitamin C
Penjual vitamin C yg sudah tidak laku disebabkan oleh rumpai laut lah.

slm...pengalman my anty klu pasal kolagen tiada lh jg anty ckp muka x perubahan cam tu jg..tapi ianya sbgi tambahan mkn bagi tenaga tidak mudah penat..bagi ibu sy pula lutut dia ok x mcm dulu sakit2.

haha..tolong la..jgn la tuduh admin ni penjual vitamin. dah berapa ratus kali admin nak bgtau korang...admin ni tak jual apa-apa barang. kalau tak nampak, pakai kanta besar-besar, baca kat sebelah kiri blog ni. kalau tak nmpak jugak, korang tekan butang Ctrl dan '+' serentak. skrin tu akan besarkan utk korang. x pyh pakai kanta

admin maksudkan vitamin C tu dari buah-buahan segar, mcm buah oren atau jambu batu. bukan pil-pil vitamin C mcm yg selalu terlintas dlm fikiran penjual-penjual supplement yg hanya ingat pil dan kapsul saje. Taktau ke vitamin C tu asalnya dari semulajadi, dari buah-buahan dan sayur-sayuran. Bukan dari pil atau kapsul yg byk scam, fraud, hoax dan lain-lain.

As salam.

Suka dgn komen akak rashidah dgn rahma. Very well said.

Sy penjual rumpai laut. Faham apa yg cuba disampaikan. Mungkin kami tidak cukup ilmu lalu menggelarkan pure marine collagen, kerana mengikut nama yg digelarkan oleh semua orang. Maka, TSM muncul dgn fakta begitu bila dikaji TSM, as they said.

Namun, mmg terasa kecewa. Malah, jika dibaca, terasa sekaan berbaur negatif. Mungkin terasa seperti mau menabur pasir ke dalam periuk kami. Namun, itu mungkin serkap jarang saya, seorang peniaga online.

Maka, saya akan tukar title folder PMC kepada rumpai laut. Lebih melayu, lebih asli.

Dan kepada teman2 sy yang byk komen di ruangan blog ini, anda cuba,anda tahu kesan di badan anda, baik atau tidak,Allah tentukan.

Terima kasih TSM untuk penjelasan kajian rumpai laut ini. Seakan menghentam,seakan sinis,namun berbaloi jika difahami tanpa berada di pihak pembeli,penjual,peniaga,penternak atau apa apa sahaja title. Just read.

Tanggapan,pemahaman,anda rumuskan. Wallahuallam.

This comment has been removed by a blog administrator.

Hmmm...kalau xde khasiat kolegen camana kesan nya sama cam kolegen??

Rasa2 saya kan mungkin rumpai laut ni bertindak seakan akan sama sifat gan kolegen tp dalam bentuk lain ataupun secara tindakbalas yang berbeza gan kolegen yang biasa kita dapati...

Mengenai sapuan ke muka...ya memang kulit kita mempunyai tugas penyerapan sgala jenis benda yang ada dipersekitaran sb tu skrng kita panggil ia sebagai salah satu organ manusia....jadi apa jua kita sapu ia akan menyerap dan jadikan zat kepada kita...

Zaman makin lama makin maju jadi makin banyak penemuan2 baru yang belum kita ketahui sebelum ini kita ketahui skrng...kita harus bersyukur...

Mungkin rumpai laut tiada kolegen tapi ia mempunyai kesan yang sama gan sama gan kolegen..oleh kerana ia masih baru mungkin kita lum dapat tahu nama itu tapi kia akan dpt tahu pada masa hadapan akan nama proses itu...


Saya baru beli rumpai laut kering dan yang telah dimasak untuk musker muka...musker muka saya guna 3 hari berturut2 dh nmpak beza penampilan muka saya..bekas jerawat nmpk pudar n tiada lekuk...

Yang metah pula sy tgh cari cara terbaik untuk hilangkn bau rumpai itu yang memang saya xleh nk terima...dh cuba campur gan sanquick memang xde bau dan rasa sedap tapi hari2 nk makan takut bahan dalam sanquick tu bawa kesan lain lak...

Oleh kerana rumpai laut memberi kesan lebih pantas sama seperti kolegen maka mereka namakan ia ibu kolegen sb ya la ia beri kesan sama seperti kolegen xkn kita nk sebut nama lain lak? kalau ya pun apakah namanya lain nya???

INI SEMUA sebenarnya masalah pemahaman terhadap sesuatu benda baru dan penggunaan perkataan yang membawa maksud yang berlainan...

MARILAH kita sama2 mencari jawapan apakah benda dalam rumpai laut ini yang membawa sifat sama seperti kolegen...supaya kita sama2 dapat tahu dan dapat berkongsi gan org lain akan penemuan itu...

Salam Nabil,

Just share sedikit info n pengalaman dlm memproses rumpai laut ni... selalunya utk hilanhkan bau hanyir pd rumpai laut, sy akn gunakan limau nipis atau masak dgn daun pandan. utk yang kering, cuci byk kali pun blh hilangkan bau tp kena campur dgn air limau nipis la. Hopefully it helps.

saya dh 3 minggu amalkn mkn rumpai laut..saya amat2 berpuas hati..sbbnye saya bukan jenis yg mkn sayur..saya jdkan rumpai laut sbg 'sayur' saya hari2..dlu kulit sy naik jerawat byk sgt..skrg kulit saya makin tengang,tona kulit sekata..jerawat langsung x de..x pakai makeup pon nmpk cantik..jd sy x kesah laa ade kolagen ke x dlm tu..yg penting sy dpt rasakn hasil yg positif sejak sy amalkn mkn rumpai laut ni..n sbnrnye rumpai laut ni x de la mahal sgt..

Tsm ni jual cuke epel tengok kat fb

TSM and bloggers sekalian

Sila baca pautan yang saya berikan. Harap bermanfaat.TQ


http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Rahsiarumpailaut/Article/




Hope semua berpuas hati. TQ

This comment has been removed by the author.

disebab post orang ni..banyak penjual rumpai terputus rezeki..apa kau nak buat dengan org2 ni..mau kau minta ampun ... dengan cara tulisan dan kata2 kau ni..ramai yg copy paste masuk fb.. dah heboh se atero dunia femea kau...dengan post kau ni..

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Rahsiarumpailaut/Article/ cuba kau baca pula apa kata doktor dalam surat khabar berita harian pada 16/4/2013 ni..

ASSALAMUALAIKUM.... Tq admin sebab banyak bagi info. Cukup dengan fakta yang tepat dan ringkas. Pada penjual rumpai laut. Rezeki ada dimana2. Sanggupkah kite tengok orang islam sendiri ditipu?.... Jangan sentuh bab hukum jual barang tak betul. Pasal ada yang dah makan hasil menipu nie... pada admin blog nie... SAYA SOKONG PERJUANGAN ANDA!!!!....

saya dah makan rumpai laut hampir 3 bulan,tp langsung tak ada perubahan.kulit makin kusam dan berjerawat walaupun selalu pakai masker pmc.so,saya memang percaya yang rumpai laut memang tak ada kolagen n manfaat bagi saya.tq

salam TSM,
bagaimana pula dengan produk2 kesihatan yg lain,
yg mendakwa produk mereka mempunya collagen ikan talapia?

adakah ikan talapia juga tidak mempunyai collagen seperti rumpai laut?

harap pihak tsm dapat membantu.

salam tmc, sekarang heboh hal vitamin c 500mg -1500mg dlm bentuk pil dan evening premium rose oil, selamatkah makan?tolong kupaskan isu ni,sbb harga purata rm80-rm200. thank u

Sokong! Mmg rumpai laut xde kolagen..TETAPI (haaa ade tetapinya ye hihihi) ia MENGEKALKAN kolagen yg sedia ada pada kulit..jdnya...kalau nk tambah kolagen mkn something yg ade vitamin C dan nk mengekalkannya mkn la rumpai laut..so rumpai laut + vitamin C = bertambah2 muda n cun melecun la korg..hihihi

still ia bagus tok kulit,, ni bkn dr gmbar,, dari live sendri,, mak saya yang guna,,, ayah pun kata mke mak makin lawa,, cantik,,, kami semua adik beradik pun stuju,,, bg sy,, x semua testimoni di manipulasi,,,

still ia bagus tok kulit,, ni bkn dr gmbar,, dari live sendri,, mak saya yang guna,,, ayah pun kata mke mak makin lawa,, cantik,,, kami semua adik beradik pun stuju,,, bg sy,, x semua testimoni di manipulasi,,,

Assalamualaikum...
Sy stuju ngn wan collection. Andai & Jikalau admin tulis dgn ayat yg lebih positif spt, "mungkin rumpai laut ada protein yg hampir sama dgn collagen tetapi nilai khasiat lainnya lebih tinggi", kemungkinan byk yg memandang positif blog ini. Malahan mungkin byk yg mendapat idea nak tukarkn nama "collagen" tu.. Akan tetapi dr seni bahasa admin seperti hendak menutup terus periuk nasi para penjual rumpai laut.. Sy x pandai nk berblog2 tp sy suka mbacanya. Mmg admin berkata tidak mnggunakan bahasa kasar, ya sy stuju, tp seni bahasa admin yg kasar.. stp sesuatu pkara itu ada seninya.. hrp faham yea admin... spt kita melangkh, mkn, waima berdiri tegak org akn perhatikn kita.. itulh seni. Ssorg yg faham perkataan seni akan faham maksud sy.. Maaflh kalau byk x faham.. Tp sblm berblog tu, bersenilah sedikit dlm megungkap ayat supaya x byk yg trasa hati.. seni itu halus & khalusannya itu yg menunjal kepada perasaan seseorg....

Haaa......dlm byk2 cmnt yg ni sgt2 i SETUJU sbb sblm ni i ade try rumpai laut ni makan n wat masker skali.mule2 tu mmg ikut peraturan la mnum air kosong byk giler mmg ade prubahan tp pastu bile da mls sikit nk mnum air kosong mkn 10 kilo rumpai pn hampeh je.xde pape pn.pendek kata rumpai ni xde la BAGUS SANGAT @ mgkin die brtndak balas mngikut body masing2.

Saya dh baca hampir kesemuanya...kesimpulan yg saya dpt yg admin cuba menekankan bahawa rumpai laut x ada colagen.itu fakta jelas yg diakui pengusaha rumpai laut itu sendiri.admin tidak menolak khasiat rumpai laut dr segi kesihatan lain.tetapi pembaca blog ni khususnya pengedar rumpai laut marah x tentu pasal.pembohongan cologen dr rumpai laut menyebabkan harga rumpai laut menjadi mahal dr biasa...yg pd asalnya rumpai laut murah jer...tetepi taktik penjual yakni bukan pengusaha mengambil kesempatan keghairahan menaik harga melampau demi keuntungan yg cepat.ya mmg kesan rumpai laut baik kpd kulit n penyakit dr segi testimoni...sy x nafikan....tp wajarkah pengguna ditipu atas nama cologen untuk menaik harga yg hakikatnya bole didapati dgn h arga lebih murah.cuba fikirkan sapa yg mengambil kesempatan pd waktu ini...dan sapa plak mangsa eh sudah tentu pengguna..mangsa kepada penipuan ttg cologen dan juga mangsa harga melampau.mungkin selepas ini pengguna terpaksa membayar lebih tk rumpai laut berbanding harga sblm ini yg murah dan pada waktu rumpai laut sblm dikenali..yg pasti sy x mau melepas peluang tk mencuba rumpai laut ini tk kesihatan dalaman dan kulit...wlaupun x ada kologen sy x kisah. kerana sy yakin pengambilan rumpai laut yg terdiri pelbagai nutrien yg mampu merangsang badan kita utk menghasilkan cologen sendiri dan memulihkan kesihatan dan juga kulit seperti mana kita mengambil sayur sayuran.so diharapkan pendapat sy tidak menguris hati mana mana pihak.tq admin

TELAH TERBUKTI SEAWEED MENGANDUNGI KOLAGEN!
http://www.qesahqasehqmaridh.com/2013/04/telah-terbukti-seaweed-mengandungi.html

Salam TSM dan pembaca semua ..
sebenarnya saya la yg bertanya tentang seaweed atas nama "ciknuckal" kerana saya ingin tahu khasiat sebenar sebelum saya berikan kepada mak saya cuba ..
pihak TSM agak lama menjawap pertanyaan saya so saya pun beli je la..
alhamdulillah,sakit sendi, anemia mak tak seteruk dulu..

saya pun mengambil langkah untuk berniaga,maklumlah saya hanya gembala kambing so,saya harap bila berniaga dapat income lebih ..

mula2 saya buat blog ada tulisan collagen tapi bila baca statement TSM saya buat blog baru Rumpai laut MURAH .. dekat FB pun saya tak tulis daa .. saya buat biznes nih untuk bagi mak saya makan so ssaya tak mahu ada unsur penipuan ..

apa yang saya maksudkan disini, peniaga rumpai laut bukan totally nak menipu orang tapi bak kata TSM, TSM sendiri tidak minidakkan khasiat yang ada pada rumpai laut.

siapa nak makan,boleh teruskan...
pilihan ditangan masing2. :)

siapa nak beli,bolehlah contact saya :D

salam.. sy setuju rumpai laut ni xde collagen. lecturer sy yg ex-mardi pn dh confirmkn yg rumpai laut ni xde collagen. sesiapa yg ada post2 kt atas tu proof2 yg rumpai laut ni ada collagen, maaf, bg sy tu cuma taktik pengiklanan. tp rumpai laut ni mmg byk mineral n vitamin dll. sbb mak sy pn mkn, dia ckp kurang sakit2 sendi..

lg satu sy rasa yg membuatkn sesetengah org yg amalkn n ckp kulit jd licin, mungkin b4 org tu amalkn dia byk toksin dlm bdn. rumpai laut ni byk fiber, jd buang air lawas, kosongkn usus jd toksin pn x terkumpul n diserap blk msuk bdn.. yg jd kurus pulak, sbb fiber ni mmbuatkn org rasa kenyang lbih lama, jd they all dh kurang mkn nasi.. hehe.. mayb lbih kurang sama je dgn mkn pisang byk2..

sbnrnya collagen ni byk diekstrak dr sumber haiwan, cm tulang lembu n sisik ikan. klu marine collagen yg sbnrnya byk diekstrak dr sisa ikan dr ikan yg diproses jd fishball dll.. tentang collagen yg diekstrak dr tumbuhan, sy xsure, mungkin ada, tp x sebyk yg dr haiwan..

apa2pn, sy xberapa percaya dgn supplement collagen n glutathione, sbb dia protein-based.. apa2 protein yg kita mkn semuanya kena hadam dgn enzim bila masuk perut jd amino acid. jd, konfem ke bila dh hadam tu blh jd efektif dlm bdn? mungkin ada sikit peluang amino acid tu disintesiskn blk jd collagen/glutathione, tp rugi la klu mkn 500g, sintesis blk tggl 200g je.. yg ni xde proof, cuma ikut apa yg sy prnah belajar n common sense je.. klu xpcaya, tgk produk2 collagen/glutathione, kebanyakan ada ltak skali vitamin2, vitamin2 ni la yg sbnrnya mmbantu sintesis amino acid tu.. bg sy lbih baik klu nk cr collagen/glutathione, cr precursor atau suplemen yg ada amino acid yg blh hasilkn collagen/glutathione. plg sng cr vitamin n antioksidan dr sumber natural cm rosehip oil, grapeseed, xpn minyak zaitun. lgpn mkn minyak zaitun sunnah nabi. bhn2 ni senang je leh cr kat supermarket atau farmasi n xsemahal produk2 kecantikan yg xkonfem elok sgt ni..

Salam. Saya juga ingin berkongsi pendapat tentang rumpai laut yg sgt hangat di perkatakan sekarang. Sy juga mengambil rumpai laut sebagai makanan tambahan. Tapi isu yg ingin sy bangkitkan adalah, kolagen mmg tiada di dalam rumpai laut dan sumber utama kolagen adalah HAIWAN. Saya sendiri telah berkomunikasi dgn Dr. Thierry Chopin, profesor of marine biology, University of New Brunswick dan beliau sendiri mengesahkan sepangjang pengetahuan beliau, sumber kolagen adalah haiwan. Ape yg ingin sy sampaikan adalah jgn mudah melatah dgn apa yg TSM cuba smpaikan. Bg sy dia pon tiada niat utk menabur pasir di periuk nasi penjual rumpai laut. Cuma jgn di tambah apa yg tiada. Kesan psikologi terhadap seseorang itu yg menjadikan sesuatu "ubat" mujarab. Gunakan sumber semulajadi yg ada dalam rumpai laut sbg "key point" utk menjual produk anda.

Salam. Saya juga ingin berkongsi pendapat tentang rumpai laut yg sgt hangat di perkatakan sekarang. Sy juga mengambil rumpai laut sebagai makanan tambahan. Tapi isu yg ingin sy bangkitkan adalah, kolagen mmg tiada di dalam rumpai laut dan sumber utama kolagen adalah HAIWAN. Saya sendiri telah berkomunikasi dgn Dr. Thierry Chopin, profesor of marine biology, University of New Brunswick dan beliau sendiri mengesahkan sepangjang pengetahuan beliau, sumber kolagen adalah haiwan. Ape yg ingin sy sampaikan adalah jgn mudah melatah dgn apa yg TSM cuba smpaikan. Bg sy dia pon tiada niat utk menabur pasir di periuk nasi penjual rumpai laut. Cuma jgn di tambah apa yg tiada. Kesan psikologi terhadap seseorang itu yg menjadikan sesuatu "ubat" mujarab. Gunakan sumber semulajadi yg ada dalam rumpai laut sbg "key point" utk menjual produk anda.

as salam TSM.

Jujur saya katakan. Link TSM melata di FB dan menjadikan 0 pembeli rumpai laut di momen ini. Mereka takut jika kami peniaga ini menipu.

Maka, saat dan ketika ini, saya juga antara ribuan peniaga rumpai laut ini menyeru statement SEBELUM dan SELEPAS rumpai laut digunakan itu ditarikbalik.

Katalah apa sahaja, saat dan ketika ini, banyak periuk nasi rakan rakan sudah tertutup. Mungkin ini dugaan ALLAH, tiada kolagen ke ada kolagen ke, statemnet negatif itu nyata hit buat nuffnang kamu TSM.

Saya kesal. Sangat kesal dgn statement membabi buta ini sbb semakin hari semakin takut pengguna rumpai laut oleh kerana TSM atas sekadar blogger semata. Bukan saintis, bukan proffesor.

Ibarat meneguk di air yang keruh.

Sila jangan remove komen yang menyakitkan hati anda.

Terimakasih.

makan dan lihat hasilnya..belom cube mmg x twu..yg penting murah dan berkesan..drpd membzir beli yg mhal2..elok gune yg semulajadi punya..jimat..

Salam wan collection,
Kenyataan yg mana boleh diklasifikasikan sbg membabi buta? Hanya kerana TSM bukan seorang pengamal perubatan yg bertauliah, ataupon penyelidik dari universiti terkenal menyebabkan anda berkata kenyataan beliau membabi buta. Saya juga pengamal rumpai laut sbg makanan tambahan. Tapi tidak pula sy melatah dgn kenyataan ini dan sy masih mengamalkannya sbg makanan tambahan. Sekiranya kenyataan itu di keluarkan oleh KKM atau persatuan pengguna pulau pinang, adakah anda akan berkata sedemikian rupa? Utk kenyataan SEBELUM DAN SELEPAS, bagi sy sekiranya penjual rumpai laut menggunakan taktik ini mmg satu kesilapan yg besar. Gunakanlah kelebihan rumpai laut yg lain utk menjual rumpai laut. Setiap yg Allah jadikan pasti ada kegunaannya. Badan kita memerlukan sumber protein dan di dlm rumpai laut juga ada protein tambahan utk badan. Tidak perlu utk melatah sebegitu rupa. Pintu rezeki ada di mana-mana. Saya tidak mahu mengulas lanjut sekiranya ada yg memberi komen kalau menjual sesuatu barang tp menipu ttg khasiat barangan tersebut. Sy rasa anda lebih jelas bukan? Apa yg mungkin wan collection boleh lakukan adalah cari kekuatan rumpai laut, dan cuba pasarkan kembali berasaskan sumber-sumber tersebut.

Wallahua'lam

Dari zaman datok nenek kita lagi..Org melayu tidak boleh maju dalm perniagaan dek sebbkan sikap irihati..
Ini dikatakan duri dlam daging..
Bila lihat sesuatu yg boleh membantu melayu berjaya..ader2 saja alasan atau fatwa yg akan dikeluarkan...
Sedar lah bangsaku...

Cik lizaty ni penjual rumpai laut ke? Marah semacam jer.. Sampai macamtu sekali penjelasan dia.. Cheers n be happy.. Salam!

azlansyah, sila BACA SEBELUM DAN SELEPAS PENGGUNAAN RUMPAI LAUT, teknik kamera dan sbginya. Oh itu sangat mengguris hati. Bab lain saya tak kisah, malah perkataan itu sememangnya sudah jatuh fitnah. Statement peniaga menipu dgn gunakan teknik exposure, teknik kamera tu sangatlah perbuatan menabur pasir ke dalam periuk nasi orang. Mahu jadi bloggers, tidak boleh dikomen, tidak boleh dikritik, better select audience je pageview blog ni. Komen yg menyenangkan hati, takyah delete, komen yg sakit hati tu mana pegi agaknya yaa..byk komen kena delete ni. Siapa sbnrnya yg tak telus.

Sekian.

kalau btol2 nakkan kolegen elok minum TAUT GNC http://www.gnc.com.sg/product/1400090.aspx?category_id=7EC94AA7-62CF-4CB3-8922-AEC26320E6DA
mmg berbaloi. kandungan kolegen pon kalah dari produk lain. ramai artis kita yg minum bende ni. harga sekotak 8 botol dalam rm199. takde jual kat mana2 kedai ok kecuali famasi GNC je

kwn ai dah berbulan2 amalkan makan rumpai laut ni. siap rendam,rebus buat jus or jelly tapi ai tgk berkedut jugak muka. nak kata putih tak jugak, xde plak nampak perubahan pada muka dia tapi berubah tang perut je makin berisi.. mmg teknik kamera untuk melariskan produk.

Wan collection:
Bab delete comment tu sy x mahu comment lanjut. Itu hak TSM utk delete. Telus atau tidak, bukan kerana memadam comment pembaca, tp adalah ape yg cuba di smpaikan oleh TSM. Dari segi gambar, sy mmg percaya ada penjual yg menyalahgunakan teknologi dr segi pencerahan gmbr melalui teknik picture editing. Tp tidak semua yg menggunakan teknik jualan itu utk melakukan produk mereka. Cuma apa yg boleh sy simpulkan adalah, cuba terima yg rumpai laut mmg tiada collagen, dan jgn gunakan collagen sbg key point utk menjual produk ini. Sy rasa anda lebih hebat dr sy kerana anda menjual produk ini dan sudah tentu anda lebih tahu akan kelebihan yg terdapat di dalam rumpai laut.

kami tidak delete komen sesiapa kecuali mereka mengiklankan produk dgn meletakkan nombor telefon di sini. selain dari itu, sistem Blogger akan delete komen yg mengandungi perkataan-perkataan lucah,spam yg tidak melepasi filter secara automatik tanpa campurtangan Admin. Harap maklum.

APA MASALAH NYA???? KLAU TAK DE KOLAGEN dlm rumpai laut??? TERMS " KOLAGEN " TU CUMA UNTUK tujuan KOMERSYEL JER... APA SALAHNYA DAN IA JUGA DAH DIAKUI OLEH ORANG YG TERLIBAT DG PROJEK RUMPAI LAUT DI SEMPORNA, SABAH di dalam siaran TV3 baru2 ni. Pd saya...APA YG PENTING KEBOLEHAN MINERAL & VITAMIN2 YG TERDAPAT DALAM KOLAGEN ITU TELAH MENGGALAKKAN SISTEM TUBUH KITA BERFUNGSI DG LEBIH EFISYEN... MEMBUATKAN KULIT SEMAKIN TEGANG DAN CANTIK.. PLUUSS DG KELEBIHAN RUMPAI LAUT DAPAT MEMBAIK PULIHKAN PENYAKIT2 YG SEDIA ADA DLM BADAN... PLUSS... MEMBANTU TUBUH MEMBUANG BAHAN-BAHAN TOKSID YG DAH TERPERAP BERBELAS2 TAHUN DLM SISTEM PERKUMUHAN/PENCERNAAN KITA.. DAN BANYAK LAH LAGI KEBAIKKAN RUMPAI LAUT nii... Lagi pun PENDUDUK SABAH yg mengamalkan pemakanan RUMPAI LAUT nii.. kita boleh tengok pd Kesihatan mereka dan juga KUALITI KULIT mereka... OHHH YAA.. PLUSSS KITa juga leh tengok ORANG JEPUN, KOREA dan sebahagian org CINA yg menggamalkan RUMPAI LAUT ni.. KAN KULIT DEPA CANTIK pluss KESIHATAN pun MEMANG TIP TOP jika dilihat pada WARGA TUA mereaka di Negara Jepun dan Korea.

Aiiii... KATA TAK LEH LETAK IKLAN tapii SERINA LILY tuuu.. siap PROMOTE PRODUK lagiii.. TSM Lepaskan pula iyerr... TAK DELETE. Haiiiii.. KRONI U ke??? BE FAIR ler TSM.

SERINA LILY... YOU JANGAN TERLALU SINIS YER... AMBOIII SIAP PROMOTE PROMOTE LINK ler pulak!!!! MAYB APA YG U KATA TU TAK BENAR... SAJA DIADA-ADAkan.. SAYA YG MENGAMALKAN RUMPAI LAUT ni.. wp tak MINUM AIR SEBANYANK 3 LITER TETAP ADA KESANNYA.... BOLEH JADI KAWAN U TU BERUMUR 80 TAHUN... so sistem badan lembab nak proses khasiat rumpai laut tu jadinya walaupun makan berbulan2 tapi hasil nya CIPUT!

Admin pasti ker yg semua gmbr sblum n selepas tu kesan dpd pbezaan cahaya ms ambil gmbr tu? Sy sdiri adalah pgguna rumpai laut..n dlm ms yg sama, selama ini, sy x putus2 mkn sayur n buah2an. Tp sejak sy mkn rumpai laut, keadaan sy jauh bbeza. Kulit tambah segar, sihat, cerah..dan bhgian ttntu kat bdn makin tegang. Auwww... Bukan kesan dpd helah kamera,ok? So x kira ler ia boleh mnambah kolagen atau x, yg penting, sy sdiri tau khasiatnya. X kira lah admin nk kata apa pun, tiada apa yg sempurna dlm dunia ni. Sudah la admin. TSM? Apa propaganda awak sbnrnya ni? Yg lain jgn mudah tpedaya. Cuba dulu, br tau..jgn terima bulat2 pndpt blogger yg ntah dr mana munculnya ni..buat kajian konon....

Pakar dah bersuara

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=593669543986889&set=a.573405996013244.1073741826.573394429347734&type=1&theater

Ceritanya macam ni...

KOLAGEN = CANTIK
TIADA KOLAGEN = TAK CANTIK

Sebelum ni semua orang anggap;

SEAWEED = KOLAGEN = CANTIK

Tapi bila TSM buat artikel ni;

SEAWEED = TIADA KOLAGEN = TAK CANTIK

semua orang jadi gelabah dan hentikan pengambilan seaweed. Jualan seaweed merosot.

Tapi Prof Madya Dr Suhaimi Yasir, Ketua Pengarah Unit Penyelidikan Rumpai Laut Sabah, UMS, baru-baru ni di TV3 kata seaweed tiada kolagen, tapi makan rumpai laut boleh tegangkan dan anjalkan kulit.

atau secara ringkasnya;

SEAWEED = TIADA KOLAGEN = CANTIK

Prof Madya tu bertahun-tahun buat kajian di field dan lab, admin cuma men'google' sahaja....

Hmjebat: part mana yg Admin ckp mkn rumpai laut tak cantik. Sy tak terusik pon dgn gaya penulisan TSM. Sy ttp teruskan pengambilan rumpai laut. Tp sy agree part tiada kolagen dan pd pendapat sy itu adalah msg utama yg nak di smpaikan oleh TSM. Mislead info bg sy sgt tak beretika dlm sesuatu pemasaran. Sy juga tak menyalahkan penjual yg mungkin tidak tahu hal sebenar. Jd dgn testimoni yg ada, kulit anjal, sakit sendi berkurangan tolong gunakan itu sbg testimoni utama dan main key point. Bukan kolagen lg. kepada pengguna di luar sana, terpulang sama ada nak teruskan atau tidak. Hak pd masing-masing. sy rs TSM pon masih meneruskan pengambilan rumpai laut ni juga.

Wallahua'lam
Salam

TSM: just wanna double confirm with u. Sumber kolagen juga boleh didapati dr sumber luar seperti ikan. Ttp berdasarkan penulisan TSM, kita terpaksa mengambil penggalak spt vit C utk penghasilan kolagen. Kerana penghasilan kolagen akan berkurangan mengikut usia jd pengambilan vit c juga mungkin tidak dpt membantu penghasilan kolagen pd sesuatu peringkat umur. Jd pengambilan kolagen dr sumber haiwan spt ikan kod atau ikan talapia menjadi alternatif pakar ketika ini. Mohon pencerahan.

Wallahua'lam
Salam

Assalam dan salam sejahtera semua.

Dalam dunia maya ini, siapapun jua boleh menulis tentang apa jua kenyataan samada benar, bohong mahupun fitnah. Tetapi, JANGAN TELAN BULAT2 APA JUA PENDAPAT ATAU KENYATAAN SESEORANG TANPA FAKTA YANG KONKRIT!

Saya bukan nak menyalahkan TMC, tetapi, TULISAN YANG ILMIAH MESTILAH DISERTAI DENGAN RUJUKAN ATAUPUN PEMBUKTIAN SAINTIFIK.

Terima kasih, wassalam.

chill lah azlan .. lain orang lain cara mereka hadam statement.

cedok situ sikit,sini sikit..baca balik dan hadam.

yg elok ambil,yg x elok buang, yg ragu-ragu KIV kan.

jangan gaduh-gaduh..kita bincang.

chill lah pengomen semua.
Google memang buku teks kita,tapi luaskan cara kita nak cedok info.

discussion better than argument ;)

Zuemiey:
Salam. Sy tak marah pon.. Sikit pon tak marah cuma kekadang tu tersenyum melihat keletah bila mereka melatah kerana tulisan TSM. Itu shj and no heart feeling. Cheers

Ada kolagen ke xde kolagen ke tp kalau bila mkn tu hasilnya puashati ok jer kan. Adalah lebih baik mkn rumpai laut yg asli/semulajadi lg tanpa campuran apa2 bhn kimia dr amik kolagen2 lain yg ntah apa2(pil2, serbuk la) yg tentu2nya ade bhn kimia. Aiii nk mempertikaikan lg ke hasil kajian dr universiti2 tmptan dan luar negara. Pada admin dan pnyokong2nya buka la skit skop minda tu cuba search kajian terkini psl rumpai laut dalam luar negara nun...apa nk kecoh2 ade kolagen ke xde cuba la cr cara lain nk 'glamour' kan u punya blog

This comment has been removed by a blog administrator.

saya dah research dalam academic jurnal tentang kolagen seaweed ni...mmg rumpai laut xde kolagen....tetapi rumpai laut mempunyai kandungan pelbagai jenis protein dan asid amino yg bagus bagi pembentukan kolagen didalam badan kita..kolagen dalam badan adalah merupakan fibril2 ayg dibentuk dari protein dan asid amino...jadi asid amino dan protein dari rumpai laut boleh digunakan bagi pembentukan kolagen...

This comment has been removed by a blog administrator.

Xkesah la papehal pon walaupun collagen xde tpi dia masih ada zat2 yg lain... spirulina pon xsilap dtgnye dri rumpai laut kan...spirulina yg sblum ni kita mkn byk zat dlm...so org stop berhenti just disebabkan xde collagen je rse mcm x patut kot..sbb dia masih byk zat2 yg lain lgi bgus.

Rumpai laut diproses MENJADI kolagen...
Marine Colagen....
Allah kurniakan negeri SABAH kaya dengan rumpai lautnya...
ALLAH MAHA MENGETAHUI.....

Yes, apa kata TSM pula ya selepas Berita Harian mengeluarkan artikel pada 15/04???

http://o.bharian.com.my/bharian/articles/Rahsiarumpailaut/Article/

Niat TSM mungkin suci murni..Mungkin penggunaan bahasa perlu diperhalusi, especially on Title/Header. Yes, Title begitu strategi TSM utk tingkatkan traffic anda. Ada org xbaca pun isi kandungan artikel, hanya melihat Title yg Besar itu..& share..Finally buat kesimpulan Penjual Rumpai Laut Menipu.

Again, sila perhalusi cara membuat Title/Header.e.g Rumpai Laut Hanya Kekalkan Kolagen, Bukan Kolagen Sebenar.

Lps ni xblh pakai shortform PMC dah..sila pakai Rumpai Laut.

Salam tak kisahlah apapun kandungannya,kami sebagai pembeli dan pengguna rumpai laut ni tak rasa tertipu kerana harganya terlalu murah bagi sya dan sgt berkesan dalam menyelesaikan pelbagai permasalahan. Apapun rumpai laut memang terbaik dan kami sekeluarga besar menggunakannya sehingga kini dan sudah tidak pernah gunakan suppliment,produk kecantikan dan kesihatan yang lain.

p/s secara jujur sy hanya pengguna biasa bukan penjual ya TQ

Ni mesti penjual vit c yg nak lingkup ni...ok...sy nak bagitau ckit k..sy bukan penjual tp sy pengguna...sy mg x reti pasal biologi ni..tp sy percaya pd hasil..dlu sy pun x percaya kolagen ni semua...terutamanya dr rumpai...tp mak n akak sy pakai...sy boleh lihat perubahan..kulit mak sy dlu kusam n kering...skrg dah cantik..lepas tu sy bersangka baik..myb sb mak duk umah jer...tu pasal kulit jadi cantik sb sblm ni mak keje site..ari2 kene matahri..then akak sy pula..dia keje kt pjbt kerajaan..duk lam ekon...tp kulit mcm mak sy juga..kering..bila dah pakai ada perubahan...sy bersangka baik lg...tp bila sy dah cuba sendiri baru saya tau kesan rumpai laut ni...kalaupun bukan sb kolagen tp mungkin sb benda lain dlm rumpai tu..tp hasil mg bagus...kulit jadi putih...kdg segan plak dgn kulit baru ni sb sy ni lelaki..haha....

Saya faham apa yg TSM cuba terangkan dlm blog ini.TSM cuma nyatakan yg RUMPAI LAUT tak mempunyai KOLAGEN....... TAPI setengah penjual rumpai laut (produk2 rumpai laut ) telah mengambil kesempatan dan menggunakan PERKATAAN KOLAGEN untuk melariskan jualan.....itu dinamakan menipu pelanggan sedangkan rumpai laut tidak mempunyai apa2 KOLAGEN.

Apa yang nak dibangkitkan oleh TSM adalah betul, sebab kat negara lain, cara pengiklanan sebegitu sudah boleh dikira sebagai penipuan, yakni 'false advertisment'. Mana-mana pelajar jurusan Biokimia akan sedar (kalau belajar betul-betul) yang kolagen (collagen) adalah protein haiwan dan tidak wujud dalam tumbuhan/algae. Begitu juga hyaluronan, sejenis glucosaminoglycan yang hanya disintesis oleh haiwan. Pengambilan makanan yang kaya asid amino asas yang membentuk fibril kolagen tidak semestinya dapat meningkatkan kandungan kolagen tisu badan kerana kolagen melalui banyak modifikasi pasca-translasi termasuklah hidroksilasi residu lysine dan proline yang memerlukan kofaktor vitamin C.

Pengalaman sy mkn rumpai laut ni...sy tak mudah letih..dulu main futsall kjap jak dah pancit..bila sy dah mkn...kawan sy tanya...ko mkn apa ahh..napa ko tak pandai letih....tu je pengalaman sy....

Bingung saya mcm ni..mna yg betul ek

Sekarang ni ramai yang ingin menjadi 'doktor' atau 'pakar pamakanan'. Mungkin masa akan datang, seorang doktor atau pakar pemakanan tidak lagi perlu ada Ijazah bagai.

Artikel oleh TSM serta kenyataan oleh Prof UMS serta penyelidik-penyelidik rumpai laut jelas menyatakan tiada kolagen dalam rumpai laut. Tidak pula dikatakan tiada khasiat lain dalam makanan tersebut. Denaturation of protein akan terjadi bila apa-apa makanan mengandungi protein dipanaskan melebihi suhu 40oC (dalam sains sekolah menengah ada diajar). Setiap khasiat dalam apa jua makanan seperti rumpai laut tidak bertindak sendirian. Ia ada nutrient-food interaction. Sebab itulah sesiapa yg makan rumpai laut, perlu minum air kosong banyak kerana adanya nutrient-food interaction. Dan juga bancuhan sunquick/ribena (yang ada vitamin C) dalam rumpai laut tu juga membantu interaksi nutrien rumpai laut dalam badan. Bagi sesiapa yang pernah mengandung, tentu tahu kenapa anda dibekalkan iron supplement bersama dengan vitamin c? Supaya iron mudah diserap dalam darah.
Oleh itu, bagi sesiapa yang nak buat advertisment atau statement, sila lah buat kajian melalui rujukan jurnal yang boleh didapati online dan bukan semata-semata berdasarkan testimoni pengguna.

Cuma yang saya concern tentang pengambilan seaweed ini adalah accumulation of heavy metal (Pb, cadmium, merkuri etc) dalam badan pengamal.

Jue, anda tak faham apa yg nak disampaikan. Rumpai laut tidak boleh dipanggil PURE COLLAGEN sbb tiada collagen dalam rumpai laut!

Ini merupakan salah satu bentuk penipuan.

tidak mengapalah jika rumpai laut tu bukan kalogen, sebab selepas saya mula amakn sebelum puasa, sembelit saya ok dah. lepas tu jerawat makin kurang, saya memang tidak perasan, tapi bila ditegur. baru tahu ada perubahan. apa pun, kalau bagus untuk kesihatan, boleh teruskan aja. tak salah pun TSM ni wat penyelidikan, untk info kita juga sbgai pengguna supaya tidak mudah di tipu. :)

tidak mengapa kalau tiada kolagen, asalkan bagus untuk kesihatan, boleh diteruskan.

TSM - terima kenyataan -
Orang berblog, kena berseni.

Kau kena terima, HEADING kau NEGATIF.
Rumpai laut or digelar IBU KOLAGEN tu, semua org tau tak de kolagen. semua org pun paham ia cuma boleh aktifkan penghasilan kolagen dalam badan je.

Tapi dek kerana HEADING tak berseni ni, orang ingat 100% TAK GUNA MAKAN RUMPAI.

Lepas tu kau nak mengentan bila orang komen kau..ada lak tukang back up, mesti sedara mara kau..

kiranya kau ni berblog , tapi menangguk di air keruh lah...

kena ingat beb, niat kau betul, tapi cara kau tak cantik.

kau nak cakap orang menipu, tapi cara kau pun tak cantik.


Lagipun, cuba compare dgn sarang burung. apsal orang cina dok makan sarang burung, sebab makan sarang burung - boleh cantik..



"guna ayat : makan rumpai - boleh cantik. then isinya baru lah kau terangkan sekian dan sekian ( may be kau tak nak guna heading ni sebab confirm tak hit kan ? )"


patutnya kau sama sama bantu orang menjadi BETUL dan menjadi MAJU.

NIAT KAU SUCI NAK BETULKAN ORANG , JANGAN SAMPAI TERTIPU KONONNYA.Tak de penipuan dalam makan RUMPAI LAUT. Ingatlah peniaga2 sikit.. Berseni sikit ye lepas ni.. :)

disebabkan banyak yg cerita pasal rumpai laut ni tiada kolagen, saya mula cari finding paper pasal rumpai laut. memang rumpai laut TIADA KOLAGEN, tapi sangat kaya dengan polyphenol. dengan bantuan Vit C, polyphenol akan ditukarkan kepada kolagen DALAM TUBUH badan si pemakan rumpai laut. betul la hasil tulisan TSM, rumpai laut tiada kolagen. sebaliknya ada bahan aktif utk pembentukan kolagen dalam tubuh manusia. itupun kalau consume cukup Vit C. sebab tu yang mengamalkan rumpai laut kata kulit jadi cerah dan tegang walaupun rumpai laut ini tiada kolagen. cuba fahamkan betul2 apa yang disampaikan TSM :)

ak rase pengkaji rumpai laut mesti gelak bce blog nie...admin pom klu yea nk ckp mcm tu kasi la detail cikit...klu ksi statement mcm tu xder bukti mcm la owg...

admin tu sjo jah tu wat lgu tu nok suh owg comment kt cini...nie data yg mengatakan collogen xder lam rumpai laut....(http://www.seaweed.ie/nutrition/index.php)
tp jgn risau mkan rumpai laut byk kelebihan dy...bce kt cini kelebihan rumpai laut...(http://www.seaweed.ie/uses_general/index.php)

pesanan tuk admin
*xelok menimbulkan persoalan kt pembaca, kasi detail terus...klu kite memudahkan urusan owg, insyallah Allah akan memudah kan urusan kite.

salam

jangan la gaduh2 pasal kolagen...yang menyembuh tu Allah...

kalau kita minum minum air untuk hilang dahaga, Allah hilangkan dahaga.. kalau makan untuk kenyang Allah kenyangkan kita, kalau kita minum niat nak sihat, dibuang segala racun, Allah buang racun..

kita hanya ikhtiar, penyembuhnya Allah

Maaf kerana mengganggu,kami setuju dengan kebanyakan kaki komen tegar untuk entri ini.

Di sini kami ingin kami tegaskan bahawa RUMPAI LAUT TIADA KOLAGEN.

Mengapa kami berani cakap begini? Mudah sahaja..kerana kami telah buat master kami 3 tahun yang lepas menggunakan kolagen.

JAdi kami tahu asala usul kolagen dan kolagen TAK MUNGKIN berasal dari rumpai laut atau tumbuhan.

Admin infoaday.blogspot.com

Saya satu pendirian dengan TSM.
Kita harus berlapang dada dalam mencari ilmu.
Belum apa-apa sudah sentap payah gak.
Cikgu-cikgu kat sekolah bukan semuanya bersikap lemah lembut, ada yang kurang ajar, berkata kasar. Tapi niat mereka hanyalah satu, ingin mendidik dan mengajar.
Kita sebagai penuntut perlulah lihat dengan mata hati selain melihat dengan mata kasar.
Kita pun tidak dapat membuat semua orang suka kat kita sedangkan kita pun tidak suka semua orang.

Sorry . I want to share something , prevent from taking panadol or chemical medicine .Stay healthy . provide immune system . Any chronic diseases must comes with strong immune system to fight the disease . Kindly visit my blog . I've experienced it so now I'm sharing it http://your4lifetransferfactor.blogspot.com/

insya Allah . Thank you .

Labels