Pages

Friday, March 15, 2013

Asid Amino Penting Untuk Tubuh

Asid amino adalah kimia protein blok binaan dan boleh dipanggil blok binaan untuk kehidupan. Tubuh kita dibangunkan oleh blok-blok binaan ini. Secara struktur, badan anda terutamanya boleh terjejas oleh protein yang dibangunkan daripada asid amino. Dari dua puluh asid amino, badan mengeluarkan lebih daripada 50,000 jenis protein yang memainkan peranan penting dalam badan kita. Asid amino yang menyumbang kepada kesihatan sistem saraf, struktur otot, pengeluaran hormon, organ-organ penting dan struktur sel. Ia benar-benar penting untuk kesihatan.

Jika anda tidak mendapat asid amino yang cukup dalam diet anda, kesihatan anda boleh terjejas. Asid amino penting yang rendah dikaitkan dengan gejala seperti keresahan, penumpuan yang lemah, keletihan, kemurungan, dan ketidakseimbangan hormon.

Asid amino boleh dipecahkan kepada dua kumpulan: yang perlu dan tidak diperlukan. Istilah yang perlu sebenarnya tidak ada apa-apa kaitan dengan kepentingan asid amino, sama ada badan dapat mengeluarkannya atau tidak. Asid amino yang diperlukan tidak dapat dihasilkan oleh badan, jadi kita perlu ambil melalui pemakanan. Asid amino yang tidak diperlukan boleh dihasilkan oleh badan jika bahan yang sesuai disediakan.

Asid amino tidak perlu adalah seperti berikut:

- Alanin
- Arginin
- Asparagine
- Asid aspartik
- Cysteine
- Asid glutamik
- Glutamin
- Glycine
- Histidine
- Proline
- Tyrosine

Asid amino yang perlu:

- Isoleucine
- Leucine
- Lisin
- Methionine
- Phenylalanine
- Serine
- Threonine
- Tryptophan
- Valine

Semua asid amino melaksanakan fungsi penting dalam badan. Ia bekerja lebih baik apabila anda mengambil semua jenis asid amino, jadi ia adalah penting untuk mendapatkan pelbagai protein dalam diet anda. Protein dalam makanan yang mengandungi semua asid amino dipanggil protein lengkap. Anda akan mendapati sumber protein yang lengkap dalam produk tenusu, daging, ikan, ayam dan soya.

Radiant Liquid Aminos
Terdapat salah faham umum bahawa ia adalah amat sukar untuk vegetarian dan vegan makan kombinasi yang betul asid amino. Walaupun perlu ada perancangan, anda masih boleh mendapatkan semua asid amino tanpa makan daging atau tenusu. Ia tidak perlu untuk menggabungkan semua asid amino setiap kali waktu makan selagi anda makan pelbagai makanan yang kaya dengan protein setiap hari. Jika anda mahu makan kombinasi yang terbaik asid amino tanpa produk haiwan, maka anda perlu masukkan banyak makanan berikut dalam diet anda:

- Kacang (kacang tanah, cashews, badam, pecans, kacang Brazil)
- Benih (labu, bunga matahari, bijan)
- Kacang (lima, kacang kuda, Belang-Belang, laut)
- Seluruh makanan soya (tempe, edamame)
- Seluruh bijirin (barli, rai, gandum, beras)
- Sayur-sayuran (jagung, kentang, bawang, cendawan, brokoli)

Apabila ingin mendapatkan asid amino yang betul, ia tidaklah sukar tetapi ganjarannya adalah besar: badan yang sihat dan minda yang boleh berfungsi pada tahap yang optimum.

Dari mana untuk mendapatkan hampir semua jenis asid amino ini dalam satu hidangan? Inilah RAHSIA BESAR yang ingin kami kongsikan bersama pembaca hari ni. Ia telah lama kami gunakan dalam masakan mahupun sebagai penambah perisa makanan semulajadi.

Cubalah Liquid Aminos keluaran Bragg dan Radiant. Ia bukan saja berkhasiat, malah tidak mengandungi MSG, organik dan rasanya lebih sedap dari jenama kicap-kicap soya popular yang berada di pasaran. Jika chef-chef masakan tahu tentang perkara ini, mereka tentu tidak akan menggunakan jenama lain. Pada pandangan kami, Liquid Aminos ini adalah kicap soya paling sedap di dunia setakat ini.

Anda Suka Artikel Ini...?

Get Free Email Updates Daily!

Follow us!

3 comments:

apa kegunaan liquid aminos ni ye sebagai kicap kah , sebagai bahan campuran ketika masak atau boleh makan begitu saja seperti cuka epal.

perkongsian yg sangat menarik. tidak ramai yg tahu asid amino adalah rangkaian utama protein. Bahkan, ada juga tidak ambil berat tentang kepentingan protein dalam diet harian.

asid amino terdpt banyk dalam buah kurma...

Labels