Pages

Tuesday, January 8, 2013

Krimer Tiruan

Setiap pagi, berjuta-juta manusia di Malaysia menggunakan krimer bukan tenusu dalam minuman kopi atau teh sarapan pagi mereka sebelum pergi ke tempat kerja. Krimer ini terkandung dalam hampir semua jenis minuman campuran 3 dalam 1 yang menjadi trend terkini.

Kebanyakan orang tidak sedar apa yang terkandung di dalam krimer itu. Ada juga yang menganggap ia lebih baik sebagai menggantikan susu yang berlemak. Sebenarnya ia diperbuat dari tidak lain dan tidak bukan bahan-2 kimia dan lemak sayuran (hydrogenated oil), penstabil, sodium kaseinat, pemanis tiruan dan lain-lain aditif yang murah dan mudah diperolehi dan ia larut di dalam kopi atau teh. Hari ini, ia juga turut mengandungi sirap jagung (HFCS).

Ia tidak mengandungi krimer yang sebenar sebaliknya hanya menjadikan minuman bertukar warna dan rasa. Ia bukan sejenis bahan yang patut masuk ke dalam mulut kita.

Amat melucukan mereka mendakwa krimer ini sebagai 'krimer bukan tenusu' padahal sodium kaseinat itu sendiri adalah terhasil dari protin susu.

Bagaimanapun, terdapat juga produk krimer yang berasal dari santan kelapa dan ia adalah sesuai dan boleh diminum. Apa yang perlu dilakukan, pengguna perlu mencari maklumat kandungan yang tertulis pada bungkusan krimer tersebut sebelum mengambilnya.

Anda Suka Artikel Ini...?

Get Free Email Updates Daily!

Follow us!

1 comments:

Boleh bg contoh brand krimer berasaskan santan? Tq

Labels