Pages

Tuesday, September 25, 2012

Tuntutan Label GMO Pada Bungkusan

Aktivis makanan semulajadi di California sedang berusaha untuk mendapatkan kelulusan kerajaan supaya mewajibkan label GMO dipaparkan pada bungkusan makanan yang telah melalui proses ubahsuai kejuruteraan genetik.

Tuntutan yang diberi nama Prop 37 akan dibentangkan pada 6 November ini di mahkamah di California. Sama ada keputusannya memihak kepada mereka atau tidak, ia bakal memberi kesan yang besar kepada perusahaan makanan di dunia.

Jika tuntutan ini diluluskan, maka semua industri makanan di seluruh dunia bakal menghadapi kemungkinan kemerosotan jualan kerana pengguna sudah tentu tidak akan membeli produk makanan yang ditulis 'mengandungi GMO' kerana ia sudah tentu memberi tanggapan yang negatif terhadap makanan itu. Kebaikannya kepada pengguna, selain dapat memilih yang lebih baik, kemungkinan tiada lagi tekonlogi kejuruteraan diaplikasi ke atas makanan kerana ia tidak mendapat sambutan pengguna.

Sebaliknya jika tuntuan mereka tidak mendapat kelulusan, industri makanan dari kejuruteraan bakal meluaskan lagi penggunaannya malah mungkin berbagai lagi teknologi baru dicipta dengan tujuan untuk menjadikan makanan mereka semakin laris malah kesan sampingan kepada pengguna tidak lagi diambil kira. Ia bakal memberi tanggapan kepada pengguna bahawa makanan GMO 'selamat' dimakan dan produk sebbegini bakal melimpahi pasaran makanan di seluruh dunia.

Tahukah anda apa akan terjadi kalau perkara begini diluluskan di Malaysia? Semua restoran makanan segera seperti KFC, McDonald, Burger King, Pizza Hut, produk Coca-Cola dan minuman berkarbonat, sos-sos dan kicap, makanan ringan, makanan-2 yang tersusun di rak-rak jualan di pasaraya seperti Tesco, Giant, Jusco semuanya mengandungi amaran tertulis pada bungkusan seperti "Produk Ini mengandungi GMO" atau "Amaran: GMO".

Antara syarikat yang menentang peraturan pelabelan GMO ini ialah seperti di bawah.


Anda Suka Artikel Ini...?

Get Free Email Updates Daily!

Follow us!

2 comments:

Tuntutan ni cuma di California je. Tapi kalau diluluskan, penlabelan yang berlainan untuk California dan negeri lain akan menyebabkan kos pengeluaran melambung tinggi. Dengan sebab itu, pengeluar akan mengelakkan dari menggunakan bahan GMO.. Dari situ lah pengguna mendapat manfaat..

sebenarnya ada 50 negara di dunia yg sudah mengenakan peraturan pelabelan GMO pada bungkusan dan ia tidak memberi kesan kpd harga barangan sebaliknya pengguna mendapat faedah dari maklumat yang disediakan. Sayang sekali Malaysia sering lambat mengikuti perkembangan sebegini sebaliknya selalu menuruti apa yang dilakukan oleh negara spt Amerika. Contohnya, pengharaman produk plastik yg mengeluarkan bisphenol-A, perkara ini telah dikemukakan terlebih dahulu di blog ini sebelum ia mula diharamkan, setelah menuruti perkembangan di Amerika.
~ TSM

Labels