Pages

Kembara TSM

Sebahagian dari siri jelajah TSM ke serata pelusuk hutan.

Segar

Air segar yang masih boleh diperolehi secara percuma oleh semua orang

Paya Bakau Larut-Matang

Sebahagian dari usaha konservasi pemuliharaan hutan paya bakau di Kuala Sepetang. Terdapat berbagai jenis pokok herba di sini.

Hijau

Kehijauan hutan hujan tropika di negara kita harus dipelihara

Semulajadi

Pemandangan alam semulajadi di tepi kali

Tuesday, November 2, 2010

Rawat Schizophrenia Dengan Perubatan Moden: Berkesan Atau Sebaliknya?

Schizophrenia adalah sejenis 'penyakit' mental yang menyebabkan mangsa mengalami keadaan-2 tertentu seperti halusinasi, mendengar bisikan suara di telinga, sehingga boleh mempengaruhi pemikiran, tindakan atau perlakuannya. Tindakannya itu boleh mendatangkan bencana, kemalangan, kecederaan atau kematian terhadap orang lain. Lebih parah lagi apabila membawa kepada aksi cubaan membunuh diri akibat hasutan dari bisikan yang didengari.

Orang yang mengalami schizophrenia dikatakan mempunyai dua identiti (split identity) dimana ada ketikanya ia kelihatan normal dan adakalanya boleh menjadi seorang yang agresif, ganas, pendiam, menangis atau murung dan sebagainya. Teringat kisah Hollywood, berjudul "Me, Myself & Irene" lakonan Jim Carrey yang membawa watak seorang 'schizo', di ketika normal, dia adalah seorang yang baik hati tetapi menjadi sebaliknya ketika dirinya dikuasai oleh suara yang membisik di telinganya.

Boleh dikatakan setiap tindakan atau perilaku pesakit schizophrenia yang membawa bencana adalah menurut 'arahan' atau 'pujukan' suara yang didengarinya atau melalui halusinasi yang dialami. Contohnya, suara itu membisikkan ke telinga 'pesakit' supaya membunuh seseorang dengan menyebut namanya secara spesifik atau tidak, cukup dengan menyatakan alasan-2 mengapa orang itu patut dibunuh, maka 'pesakit' akan terpengaruh dengan 'arahan' demikian lalu bertindak melakukannya. Peristiwa sebegini pernah berlaku suatu ketika dahulu di negara ini dimana seorang mangsa ditemui mati berlumuran darah kerana disembelih ketika sedang solat di sebuah masjid. Menurut apa yang saya dengar, pembunuh tergamak melakukan perkara itu kerana dia adalah seorang schizo. Tentu sekali dia menerima arahan dari suara yang didengarinya. Saya pernah bertemu dengan seorang ustadz yang banyak pengalaman dalam merawat pesakit-pesakit berkaitan jin dan gangguan mistik, menurutnya pesakit-pesakit sebegini mempunyai ilusi yang berlainan dari apa yang kita lihat. Apabila seseorang yang normal melihat sekumpulan manusia atau orang ramai di hadapan mata, maka itulah hakikatnya - bahawa sekumpulan manusia sedang berada di depannya. Berlainan pula dengan pesakit schizophrenia. Kumpulan manusia itu boleh jadi sekumpulan haiwan pada pandangan matanya. Inilah sebahagian halusinasi yang dialami. Adakalanya haiwan yang 'dilihatnya' itu sekumpulan babi, kambing atau sebagainya. Padahal hakikatnya tidak. Apabila ia melihat haiwan itu dalam perasaan benci, mungkin kerana dianggap menggangunya, maka dari situlah boleh terjadi perkara-2 yang biasa diperlakukan kepada haiwan seperti sembelih, memukul, dan sebagainya. Kejadian yang berlaku dianggap kejam kerana manusia diperlakukan seperti haiwan, padahal pada pandangan matanya ia sedang melihat dan memperlakukan mangsanya sebagai haiwan.

Bagaimana ini boleh terjadi? Kenapa pesakit mengalami halusinasi yang berbeza dari realiti? Mengapa dunianya dipisahkan dari dunia orang-orang yang normal? Adakah ini salah satu jenis penyakit yang boleh diubati dengan memakan pil-pil yang diberikan oleh doktor? Apakah pesakit perlu disuntik untuk merawat simptom yang dialaminya? Apakah ia diwarisi dari keturunan? Jawapannya sudah tentu TIDAK! Tiada ubat yang boleh dimakan untuk pesakit schizophrenia. Schizophrenia bukanlah penyakit!

Ikuti sambungannya selepas ini....

Labels