Pages

Kembara TSM

Sebahagian dari siri jelajah TSM ke serata pelusuk hutan.

Segar

Air segar yang masih boleh diperolehi secara percuma oleh semua orang

Paya Bakau Larut-Matang

Sebahagian dari usaha konservasi pemuliharaan hutan paya bakau di Kuala Sepetang. Terdapat berbagai jenis pokok herba di sini.

Hijau

Kehijauan hutan hujan tropika di negara kita harus dipelihara

Semulajadi

Pemandangan alam semulajadi di tepi kali

Tuesday, August 18, 2009

Rakyat Malaysia Suka Minuman Pewarna & Sifar Khasiat


Sudah lama tidak bertemu, kali ini saya ingin membawa pembaca sekelian suatu kajian rambang yang saya lakukan baru-baru ini. Ia suatu kajian yang melihat kecenderungan masyarakat Malaysia terutama masyarakat Melayu dalam memilih minuman kegemaran mereka pada waktu yang siang ketika cuaca panas.

Hasil dari kajian ini membawa keputusan yang agak mengejutkan diri saya sendiri.

Saya pilih satu lokasi rahsia yang mempunyai deretan gerai yang menjadi tumpuan orang ramai ketika waktu tengahari. Kawasan tersebut adalah kawasan perumahan yang rata-rata sasaran pembeli adalah orang Melayu. Kawasan ini juga mempunyai populasi orang Melayu dari semua peringkat, dari yang berpendapatan rendah, sederhana dan mewah serta taraf pendidikan rendah hingga kepada lulusan ijazah. Begitulah uniknya lokasi ini.

Dalam deretan gerai tersebut, terdapat penjaja nasi campur bersama lauk-pauk, nasi ayam, nasi tomato dan 2 penjaja minuman sejuk. Tumpuan saya adalah kepada penjaja minuman sejuk. Seorang menjual air jus buah-buahan sebenar iaitu jus tembikai dan jus jambu batu. Menurut penjaja jus berkenaan, dia menggunakan 30 peratus buah-buahan sebenar yang dikisar sehingga halus lalu dicampur dengan 70 peratus air bertapis. Di samping itu, dia menggunakan air gula sebagai pemanis minuman. Ia adalah amalan biasa bagi peniaga minuman di gerai tepi jalan.

Seorang lagi peniaga menjual air campuran pewarna iaitu sirap bersusu (sirap bandung), air cincau dan soya. Ia juga menggunakan air gula sebagai pemanis minuman.

Kajian saya berlangsung selama 5 jam iaitu bermula pukul 11 pagi dan berakhir pada pukul 4:00 petang. Dari pemerhatian saya, pelanggan datang dari berbagai lapisan usia dan taraf hidup. Ada yang datang dengan motosikal, ada pula yang naik kenderaan pacuan empat roda. Ada murid-murid sekolah yang baru pulang dari sekolah. Ada yang berpakaian kemas seperti pekerja waktu pejabat. Apa yang mengejutkan, mereka kebanyakannya memilih untuk membeli minuman dari peniaga air pewarna.
Setiap minit berlalu, saya saksikan peniaga air berpewarna tidak putus-putus dikunjungi pelanggan manakala peniaga jus buah hanya duduk menunggu pelanggan yang saya boleh bilang dengan jari. Harga yang dijual oleh kedua-dua peniaga terbabit adalah sama iaitu RM1 setiap cawan plastik atau plastik bungkusan. Dari kiraan saya, sepanjang tempoh 5 jam, hanya 12 orang pelanggan sahaja yang membeli air buah-buahan manakala peniaga air pewarna menerima kunjungan tidak kurang dari 50 orang dalam tempoh yang sama. Air yang mula-mula sekali habis adalah air sirap bandung. Ia mendapat sambutan yang luar biasa. Saya dapat lihat balangnya sudah kosong manakala saya mendengar masih ada pelanggan yang bertanya untuk mendapatkannya, sambil dijawab oleh peniaga ia sudah habis.

Sirap Bandung

Apa istimewanya air sirap bandung sehingga ia boleh habis? Ia diperbuat dari bancuhan pewarna merah dari bahan kimia dicampur dengan susu pekat penuh krim sehingga ia menjadi warna 'pink'. Apabila dicampur dengan gula dan ais batu, rasanya memang sedap diminum pada waktu tengahari panas terik. Tapi benarkah ia dapat menghilangkan dahaga? Sebenarnya tidak. Air sirap pewarna dari bahan kimia tidak langsung mempunyai kandungan yang boleh menghilangkan rasa dahaga, sebaliknya semakin anda minum, anda tidak akan puas, semakin rasa tidak cukup dan mahu mendapatkannya. Ia hanya penyedap lidah dan pembasah tekak.

Cincau

Air yang kedua yang mendapat sambutan hangat ialah air cincau. Ia dibuat dari sejenis daun herba yang dikeringkan dan dihancurkan dijadikan agar-agar yang dicampur dengan pewarna hitam (ada juga cincau dibuat tanpa pewarna). Ia juga tidak memiliki banyak khasiat kepada tubuh kita. Tetapi ia tetap mendapat sambutan masyarakat di kawasan ini. Mungkin kerana pada pandangan masyarakat di sini, ia dapat menghilangkan dahaga di samping meneguk airnya, dapat juga mengunyah jeli yang terdapat di dalamnya.

Soya
Air yang ketiga ialah air kacang soya. Ia juga tidak kurang mendapat sambutan, kononnya ia berkhasiat. Sebenarnya kacang soya mempunyai kandungan omega-6 yang sedikit, malah kita tidak perlu mendapatkan omega-6 yang berlebihan apabila kita kurang mendapat khasiat omega-3. Tetapi saya tidak menyalahkan mereka jika itu alasan mereka mendapatkan minuman soya. Ia lebih baik dari sirap bandung.

Saya beralih pula kepada peniaga minuman jus buah-buahan. Jualannya kurang mendapat sambutan. Walaupun peniaganya mengamalkan kebersihan, setiap kali ia mencedok ais batu di dalam bekas, ia menggunakan sarung tangan plastik berbanding peniaga air pewarna - tetapi ia tidak diendahkan orang ramai. Mari kita lihat apa pula yang mereka terlepas pandang? - malah mereka terlepas begitu banyak khasiat yang mereka tidak sedari atau kerana menurutkan hawa nafsu!

Jus Tembikai
Tembikai merupakan buah yang begitu banyak khasiat serta vitamin. Vitamin C dan beta-kerotin yang tinggi mengubah bentuk kepada vitamin A merupakan anti-oksidan yang berkuasa. Ia dapat menjauhkan dari penyakit kanser. Malah pengambilan 100 gram sudah cukup untuk keperluan vitamin C bagi orang dewasa. Tembikai juga memberi faedah kepada kesihatan jantung. Isi buah tembikai pula menyejukkan badan. Ia sangat sesuai diminum ketika cuaca panas. Ia memberi tenaga lebih berbanding minuman isolite seperti 100Plus.
Dalam satu kajian, ia layak dipanggil "viagra dari alam semulajadi' kerana ia mengandungi citrulline, sejenis asid yang diperlukan untuk membantu menaikkan tenaga batin. Teringat saya seorang sahabat yang pernah memesan supaya jangan mengamalkan minuman air tembikai kerana kononnya ia sejuk dan boleh melemahkan tenaga seksual. Saya tidak tahu dari mana ia mendapat maklumat sedemikian, tetapi apa yang saya tahu, tembikai adalah baik untuk kekuatan tenaga batin seperti yang saya sebutkan di atas.

Faedah-faedah lain dari buah tembikai:

Vitamin A & B
Lycopene
Tiamin
Potassium
Magnesium
Asid Amino

Bersambung dengan faedah jambu batu...

Labels