Pages

Thursday, July 2, 2009

Ikan Tilapia, Omega-3 & Omega-6



Ikan tilapia sangat digemari di kalangan penggemar-penggemar ikan air tawar. Hidangan tilapia kebanyakannya diperolehi dari kolam-kolam ternakan di mana ia ditangkap dan biasanya terus dimasak pada hari itu juga. Ia cepat matang malah permintaan terhadap ikan jenis ini agak tinggi dan bagi penternak ikan ini, ia boleh membawa pulangan yang agak lumayan. Ia semakin popular bila diketahui kandungan asid lemak omeganya yang tinggi menambah khasiat penting kepada pemakan ikan air tawar ini. Malah isinya juga lembut dan boleh didapati dengan harga yang berpatutan.

Tetapi ada suatu perkara yang tidak ramai orang menyedari tentang keburukan memakan ikan tilapia yang diternak. Ia mengandungi asid lemak omega-6 yang tinggi. Walaupun ia memberi faedah kepada jantung, ia boleh mengakibatkan inflamasi. Omega-6 bukanlah tidak diperlukan oleh tubuh, tetapi apabila kandungannya terlalu tinggi menyebabkan nisbah omega-6 dan omega-3 yang tidak seimbang. Kebanyakan orang mempunyai nisbah omega-6 kepada omega-3 antara 10:1 hingga 20:1, yang nisbah sepatutnya ialah 2:1 sahaja. Ini mungkin disebabkan terdapat pelbagai minyak masak hari ini dari sumber soya, jagung, kacang, bunga matahari dan lain-lain yang memang mengandungi omega-6. Oleh itu, kita sepatutnya makan makanan yang tinggi kandungan omega-3 untuk membantu mengembalikan keseimbangan tersebut. Ia boleh didapati dari ikan laut seperti salmon, kod, sardin dan juga gamat. Malah pada hari ini, kita boleh mendapatkan sumber omega-3 dalam bentuk suplemen yang dijual dalam bentuk kapsul seperti jenama Nutrilite dan Elken (kedua-dua jenama ini saya yakini mengambil sumber omega-3 dari ikan lautan sejuk seperti salmon dan trout) . Ikan tilapia yang diternak bukanlah sumber yang baik untuk omega-3. Nisbah omega-6 kepada omega-3 ikan tilapia ternak mencecah 10:1 dan apabila memakannya secara berterusan akan menambah masalah kepada keperluan omega-3 pada tubuh kita. Tahap omega-6 yang tinggi boleh membawa kepada obesiti, diabetis, keletihan dan lupa. Ia juga boleh membawa inflamasi dalaman yang menyebabkan masalah sendi dan penyakit jantung.

Tilapia yang diternak hanya mengandungi tidak lebih setengah gram omega-3 dalam setiap 100 gram atau bersamaan dengan 0.5%. Ia adalah antara yang terendah di kalangan ikan-ikan yang mengandungi asid lemak omega-3. Oleh itu apakah yang membuatkan tilapia yang diternak tidak sesuai untuk dimakan? Ini kerana ia diberi makanan seperti pellet jagung atau dedak yang mengandungi omega-6 yang tinggi. Walaupun ikan tilapia adalah jenis omnivor, iaitu boleh memakan tumbuhan dan haiwan, kos untuk makanan berasaskan haiwan adalah tinggi berbanding pellet atau sayur-sayuran yang dibuang.

Dengan kandungan omega-6 yang tinggi adalah suatu pembaziran dalam bentuk wang dan masa untuk memakan ikan ini tanpa mendapat apa-apa faedah darinya. Tahukah anda ikan tilapia boleh bertukar jantina selepas matang atau beratnya kira-kira sekilo? Anak-anak ikan tilapia juga diberi makan hormon alpha-methyltestosterone untuk menjadikan ia ikan jantan. Hormon ini adalah toksik dan merosakkan organ hati. Anda boleh lihat sendiri ikan tilapia diternak di dalam kolam yang sempit dengan populasi yang padat dan hanya mengambil masa 2 hingga 3 bulan untuk matang, membiak sekali sebulan.

Berikut maklumat nisbah omega-3 kepada omega-6 yang diperolehi dari kajian yang dilakukan oleh MD Dr. Al Sears.

Anda Suka Artikel Ini...?

Get Free Email Updates Daily!

Follow us!

2 comments:

Makan ikan tilapia lebih baik atau makan daging ayam lebih baik ??

ayam adalah haiwan darat dan tilapia haiwan aqua. walaupun kedua-duanya jauh berbeza, makan ikan lebih baik dari makan ayam. ayam ternak hari ini dicemari suntikan antibiotik.

Labels