Pages

Kembara TSM

Sebahagian dari siri jelajah TSM ke serata pelusuk hutan.

Segar

Air segar yang masih boleh diperolehi secara percuma oleh semua orang

Paya Bakau Larut-Matang

Sebahagian dari usaha konservasi pemuliharaan hutan paya bakau di Kuala Sepetang. Terdapat berbagai jenis pokok herba di sini.

Hijau

Kehijauan hutan hujan tropika di negara kita harus dipelihara

Semulajadi

Pemandangan alam semulajadi di tepi kali

Monday, June 9, 2008

Kisah Benar: Tumor Otak


Untuk maklumkan para pengunjung, saya meminta ampun kerana tidak dapat mengemas-kini blog ini sejak beberapa bulan yang lalu kerana terlalu sibuk dengan urusan seharian yang semakin mencengkam. Insyaallah apabila tiba waktu yang terluang, akan saya kemaskinikan dengan artikel-artikel yang terbaru dari saya.

Dalam kesempatan yang sesingkat ini, ingin saya mengambil kesempatan untuk saya utarakan suatu kes pesakit kanser yang saya temui baru-baru ini. Dia adalah seorang remaja umur belasan tahun tetapi menghadapi tumor pada otaknya. Pada waktu ini dia telahpun menjalani rawatan intensif dan pembedahan membuang ketumbuhan pada otaknya. Menurut ibunya, hampir sejumlah RM20000 dibelanjakan untuk rawatan pembedahan termasuk kimoterapi demi memastikan anaknya kembali kepada kehidupan "normal". Dia perlu menjalani rawatan susulan setiap 6 bulan sekali dan para doktornya merupakan doktor-doktor "tertentu" yang tahu dan memahami situasi dan perkembangan rawatannya.

Di kesempatan selama 30 minit itu, dapatlah saya berbual dan menemuramah ibunya tentang masalah penyakit anaknya. Menurutnya, makanan kegemarannya hampir setiap hari ialah makanan sejuk beku seperti sosej dan mee segera. Nak tahu apa "kaitan" sosej dan dan mee segera dengan penyakit tumor otaknya? Sila ikuti artikel saya seterusnya di masa akan datang....

Labels